Näin autoveron poisto bensiini- ja dieselautoilta vaikuttaisi polttoaineen hintaan

Litrahinnat nousisivat, mutta toisaalta nykyaikaiseen polttomoottoriautoon pääsisi käsiksi tuhansia euroja nykyistä edullisemmin.

Sähköautojen autovero on jo poistettu. Mutta mitä tarkoittaisi, jos myös polttomoottoriautojen autovero poistettaisin ja samat verotuotot kerättäisiin polttoaineista ja ajoneuvoverosta?

8.1. 10:56

Esimerkiksi kokoomuksen voimassa olevan tavoiteohjelman mukaan puolue haluaa korvata autoveron tuottoa siirtämällä verotusta polttoaineveron ja vuosittaisen ajoneuvoveron suuntaan.

”Siirrämme autoilun verotuksen painopisteen auton ostamisesta käytön ja päästöjen verotukseen. Luovumme autoverosta asteittain, alkaen päästöttömistä ja vähäpäästöisistä ajoneuvoista. Kompensoimme veromenetyksen nostamalla ajoneuvoveroa ja liikennepolttoaineiden verotusta”, tavoiteohjelmassa muun muassa todetaan.

Sähköautojen osalta kokoomuksen hanke on jo toteutunut, sillä täyssähköautojen autovero on poistettu lokakuusta 2021 lukien.

Sähköautoissa valtion menettämän veron melko maltillinen määrä on samalla siirretty kyseisten autojen ajoneuvoveroon.

Lue lisää: Autoveromuutos vauhditti sähköautojen myyntiä – osuus nousi ennätyskorkeaksi

Nyt eduskunnan tietopalvelulla on teetetty laskelma siitä, millainen olisi verovaikutus, jos myös polttomoottoriautoilta poistettaisiin autovero ja samat verotuotot kerättäisiinkin polttoaine- ja ajoneuvoveroista.

Kaikkiaan tietopalvelu on arvioinut kaksi vaihtoehtoista tapaa toteuttaa autoveron poisto.

Näistä ensimmäinen on korvata autoveron tuotto yksinomaan polttoaineveroa nostamalla.

Lue lisää: Autoliitto arvioi hallituksen päätöksen olevan nyt "ensimmäinen porras kohti koko autovero­järjestelmän purkua"

Toinen tapa taas olisi korvata autoveron tuotto nostamalla sekä polttoaineveroa että vuosittaista ajoneuvoveroa.

Kummassakin tavassa erityisesti uusien ja uudehkojen autojen hinnat laskisivat selvästi, tyypillisesti useilla tuhansilla euroilla.

Kaikkein vanhimpien ja vähäarvoisimpien autojen hinta ei todennäköisesti muuttuisi, sillä näiden autojen arvossa autoveron laskennallisella jäännösarvolla on vain vähäinen osuus. Samalla Suomen autokanta nuorenisi tuntuvasti.

Lue lisää: Kuinka paljon autoveron nollaantuminen hyödyttää keskimääräisen sähköauton ostajaa? Alan toimitusjohtaja laskeskelee myös toista, arviolta noin 2 000 euron tukisummaa

Mutta paljonko tämä kaikki maksaisi bensiinin ja dieselin litrahinnassa?

Jos autoveron poisto rahoitettaisiin pelkästään polttoaineveroa nostamalla ja valtio haluaisi varmistaa samat kokonaisverotulot kuin ennenkin, merkitsisi ehdotus polttoaineveroon 22,7 prosentin korotusta.

Euromääräisesti dieselin vero nousisi 16,8 senttiä litralta ja bensiinin 21,13 senttiä litralta.

Oletuksena tässä laskelmassa on, että polttoaineen kulutus ei laske polttoaineveron noustessa. Mikäli kulutus laskisi, olisi veronkorotus suurempi.

Lue lisää: Hallituksen suunnitelma nostaa esiin veroidean, jossa naisten sähköautoilua tuettaisiin enemmän kuin miesten

Mikäli taas autoveron poisto rahoitettaisiin puoliksi polttoaineveroa korottamalla ja puoliksi vuosittaista ajoneuvoveroa nostamalla eikä verotuotoista edelleenkään luovuttaisi, nousisi polttoainevero 18,15 prosenttia nykyisestä.

Tässä vaihtoehdossa dieselin nykyinen 59,48 snt/l valmistevero nousisi 66,23 senttiin per litra, eli dieselin litrahinta nousisi 6,75 senttiä.

Bensiinin valmistevero taas nousisi 8,6 senttiä per litra, nykyisestä 75,96 sentistä 84,56 senttiin per litra.

Lue lisää: Nettiautosta vastaava päällikkö TM:lle: Käytettyjen sähkö­autojen kysyntä kasvaa nyt pystysuoraan

Vuosittaisesta ajoneuvoverotuksesta haettaisiin puolestaan 1104 miljoonan euron tuoton sijaan 1440 miljoonan euron tuottoa, mikä merkitsisi vuosittaiseen ajoneuvoveroon 30 prosentin korotusta.

Jos siis autovero poistuisi, rahoistaan tarkan polttomoottorikuluttajan kannattaisi edelleenkin pyrkiä ostamaan mahdollisimman vähäkulutuksinen auto.

Se olisi toisaalta aiempaa helpompaa, sillä uusinta moottoritekniikkaa edustavaan polttomoottoriautoon pääsisi kiinni nykyistä mallia pienemmällä rahalla.

Kokoomuksesta täsmennetään, että puolueen eduskuntaryhmä ei tavoiteohjelmasta huolimatta esitä korotuksia sen paremmin bensiinin kuin dieselinkään hintaan.

Kokoomuksen tavoitteena on autoveron laskeminen ainoastaan ajoneuvoveroa maltillisesti korottamalla.

Juttua muokattu klo 13:00: Laajennettu kokoomuksen autoveroon liittyvien tavoitteiden kuvausta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?