VATT: Saastuttavat yksityisautot saisi hävitettyä tehokkaasti bensiinin ja dieselin hintaa nostamalla

Suorat kotitalouksille koituvat kustannukset ohjaisivat kansalaisia pois fossiilisista liikennepolttoaineista, katsoo Valtion taloudellinen tutkimuskeskus.

Kalliimpi fossiilinen polttoaine voisi olla kannuste, jolla kansalaiset vähentäisivät bensiini- ja dieselautoilla ajettuja kilometrejä, arvioi VATT.

30.11.2021 15:35

Polttoaineiden hinnan nostaminen verotuksen tai päästökaupan kautta on kustannustehokkain tapa vähentää liikennepolttoaineen kulutusta ja siitä aiheutuvia päästöjä, ilmoittaa nyt Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.

Asia selviää VATT:n liikenne- ja viestintäministeriölle toimittamasta lausunnosta, jonka mukaan muut päästövähennyskeinot kuin polttoaineen hintojen korottaminen aiheuttaisivat todennäköisesti yhteiskunnalle vieläkin suuremmat kokonaiskustannukset.

Lue lisää: Ministeri Harakka kertoi, miksi tankkaajan pankkitilille ei nyt ilmesty A-Studiossa väläyteltyä rahaa

VATT:n mukaan liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta on tarpeellista, että valtio loisi kannustimen vähentää polttomoottorilla ajamista.

”On siis väistämätöntä ja toivottavaa, että kotitalouksiin kohdistuu vaikutuksia, jotka ohjaavat toimintaa tähän suuntaan. Tutkimuskirjallisuuden perusteella tiedetään, että polttoaineen hinnan korottaminen on kustannustehokkain tapa vähentää polttoaineiden kysyntää, sillä se kohdistaa lisäkustannuksia autolla ajamiseen ja vaikuttaa tätä kautta sekä ajokilometreihin että uusien autojen hankintapäätöksiin”, lausunnossa todetaan.

VATT näkee lisäksi hyvänä, että korkeampi polttoaineen hinta edistäisi myös paljon polttoainetta kuluttavien ja siten kilometriä kohden laskennallisesti kaikkein saastuttavimpien autojen poistumista ajoneuvokannasta.

Lue lisää: Uusien bensiini- ja dieselautojen myynti päättyy Suomessa 2035

Muut päästövähennyskeinot kuin polttoaineiden hintojen korottaminen tuottavat VATT:n mukaan kustannuksia, jotka eivät välttämättä ole yhtä näkyviä eivätkä kohdistu suoraan kotitalouksiin, mikä hankaloittaisi eri päästövähennyskeinojen kustannusten vertailua ja poliittista toteutuskelpoisuutta.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus arvelee lausunnossaan myös, että polttoainehintojen korottamisen poliittinen hyväksyttävyys ja toteutuskelpoisuus vaatinee jonkinlaista kotitalouksia koskevaa kompensaatiomallia.

Suomen hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt 2030 mennessä.

Lisäksi vuodelle 2050 asetettu hiilineutraalisuustavoite edellyttää, että liikenteen päästöt poistetaan kokonaan vuoteen 2045 mennessä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?