Palavaa sähköautoa pelännyt kuluttaja sai lopulta puolentoista tonnin laskun – uusi Hyundai ei koskaan saapunut pihaan - Autot - Ilta-Sanomat

Palavaa sähköautoa pelännyt kuluttaja sai lopulta puolentoista tonnin laskun – uusi Hyundai ei koskaan saapunut pihaan

Asian ydin oli myyjäliikkeen lähettämän loppulaskun kohtalo.

Kuluttaja perui kaupan noin kaksi viikkoa sopimuksen tekemisen jälkeen eli lokakuun 2020 aikana. Kuluttajan tilaama Hyundai Kona Electric oli tarkoitus toimittaa asiakkaalle marraskuussa.

29.11.2021 7:00

Täysimittaiseksi kuluttajariidaksi eskaloitunut tapahtuma käynnistyi, kun englantia asiointikielenään käyttänyt kuluttaja tilasi viime vuoden syyskuussa suomalaisesta autoliikkeestä itselleen Hyundai Kona Electric -täyssähköauton.

Auto olisi ollut noudettavissa liikkeestä marraskuussa, mutta lokakuussa tuliterän auton tilannut muutti yllättäen mielensä ja perui kaupat.

Auton hinnaksi oli kaupantekohetkellä sovittu 43 098 euroa.

Kuluttaja kertoi päätyneensä perumisratkaisuun, koska oli kuullut ilmitulleesta paloturvallisuuteen vaikuttaneesta akkuviasta ja siitä, että Hyundain Kona-malleja olisi roihahtanut palamaan muun muassa Oslossa.

Lue lisää: Näin ABC Lataus jakaa töpselin päässä oleville sähköautoille tehoa – kaikki eivät saakaan yhtä paljon

Kaupan peruuntuminen tuli myyjäliikkeelle täytenä yllätyksenä.

Yritykselle oli syntynyt tilatusta autosta tässä vaiheessa jo koko joukko järjestelykuluja, joista myyjä lähetti kuluttajalle 1 646 euron purkumaksun.

Kuluttaja ei laskusta ilahtunut, vaan vaati, että liike peruuttaisi maksuvaatimuksen heti.

Kaupasta oli sovittu englannin kielellä, eikä kuluttajalla ollut omien sanojensa mukaan käsitystä suomenkielisistä peruutusehdoista.

Lue lisää: Sähköautot ottivat vallan: Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalistit!

Kuluttaja kertoi, ettei ollut saanut myöskään myyjältä mitään tietoja tuleen syttyneistä sähköautoista.

Myyjäliike ei kuitenkaan suostunut peruuttamaan jo tilatusta autosta lähettämäänsä laskua ja lopulta asiassa joutui erotuomariksi kuluttajariitalautakunta.

Lue lisää: Näin sähköautot käyvät nyt kaupaksi Suomen suurimpiin lukeutuvassa autoliikeketjussa

Lautakunta sai myyjältä tiedon, ettei kuluttaja ollut ilmoittanut syytä, joka oikeuttaisi kaupan peruuttamiseen kuluitta.

Lautakunta pyysi tämän jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta lausuntoa kyseisestä automallista.

Traficom ei ollut saanut ilmoituksia kansalaisilta tai viranomaisilta Konan akustoon liittyvästä palovaarasta.

Maahantuoja oli tosin tehnyt Traficomille takaisinkutsuilmoituksen liittyen Hyundai Kona Electric -henkilöautojen korkeajänniteakustoon.

Ilmoitus koski Konan ajoakuston virhetilaa latauksessa ja korjaustapana oli mahdollinen ohjainlaitteen maksuton päivitys sekä asianmukaisen osan vaihto.

Lue lisää: Sähköauto ei jaksanut talvella niin pitkälle kuin ostaja väitti myyjän luvanneen – vaati hinnanalennusta

Lautakunta pääsi tämän jälkeen pohtimaan myyjäliikkeen lähettämän laskun kohtaloa.

Kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on oikeus korvauksiin niistä erityisistä kustannuksista, joita sopimuksen tekeminen, täyttäminen, kaupan purkaminen tai peruuttaminen on aiheutunut.

Lautakunta totesi ratkaisunsa perusteluissa, että tilaus oli peruttu ennen kuin kuluttaja sai auton haltuunsa.

Kuluttajan mielestä korvauksia koskevat sopimusehdot eivät tulleet osaksi sopimusta, koska niitä ei käyty kauppaa tehtäessä lävitse englanniksi eikä hän saanut niitä haltuunsa.

Ratkaisun mukaan myyjällä on peruutustilanteessa oikeus vahingonkorvaukseen siitä huolimatta, onko korvauksen määrästä sovittu ja onko myyjän vaatima korvaus kohtuullinen, kun huomioidaan tehty työmäärä ja peruutuksen ajankohta.

Lautakunta katsoi, että myyjän vaatima korvaus oli kohtuullinen eikä kiistassa ollut perusteita hyvityksen suosittamiseksi kuluttajalle.

Kuluttaja joutui siis mainitun 1 646 euron osalta maksuhenkilöksi, eikä hän myöskään luonnollisesti saanut alkujaan tilaamaansa uutta autoa käyttöönsä.

Lautakunnan lokakuussa tekemä ratkaisu on yksimielinen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?