Pahaa-aavistamaton kuluttaja osti 72 693,08 euron hintaisen Teslan – lopputuloksena täysi riita ja liuta epäselviä takuuehtoja - Autot - Ilta-Sanomat

Pahaa-aavistamaton kuluttaja osti 72 693,08 euron hintaisen Teslan – lopputuloksena täysi riita ja liuta epäselviä takuuehtoja

Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut hiljattain yksimielisesti tapauksen, jossa uuden Teslan myynyt liike velvoitettiin lopulta korvaamaan kuluttajalle auton maalipintaan liittynyt tuhansien eurojen virhe.

Tältä näytti erään Tesla Model 3:n maalipinta alkuvuonna 2019 kun Ilta-Sanomat kävi tutustumassa tilanteeseen Teslansa juuri hankkineen yksityishenkilön luona.

26.11. 6:47

Tapahtumat alkoivat, kun pahaa-aavistamaton kuluttaja osti 31.3.2019 uuden Tesla Model 3 Long Range henkilöauton 72 693,08 eurolla.

Autolle annettiin neljän vuoden tai 80 000 kilometrin ”perustakuu”.

Ongelmat tulivat esiin jo heti luovutuksen yhteydessä, jossa kuluttaja oli jo todennut maalipinnassa naarmuja ja muita jälkiä ja etupuskurin maalauksessa roskia.

Hankitun Teslan helmat, kaaret ja ovet havaittiin lisäksi pohjamaalille kuluneiksi, kun autolla oli ajettu vasta 3 000 kilometriä.

IS:n vuonna 2019 tuoreeltaan näkemässä Teslassa paistoi pohjamaali. Lisää kuvan autosta voit lukea jutun lopussa olevan tekstilinkin kautta.

Myös ovien sisäpuolella ja saranoissa näkyi pohjamaali.

Kuluttaja vaati aluksi myyjältä kaupan purkua, vaurioituneiden osien uudelleenmaalausta tai 6 583,83 euroa hyvitystä.

Lue lisää: Aukoton huoltohistoria oli reikiä täynnä – Mersun ostaja jäljitti oikeita tietoja Saksasta asti

Myyjä puolestaan viittasi takuuehtoihin ja piti kulumaa normaalina.

Kuluttaja oli tässä välin itse hankkinut lokasuojat ja kiveniskuteipit, jotta vahinko ei pahenisi, vaikka tästä ei ollut annettu ohjeita.

Lisäksi takaluukku oli tehtaalla asennettu väärään asentoon, mikä kulutti maalipintaa luukkua suljettaessa.

Kuluttajan hyvitysvaatimus sisälsi roiskeläpistä 170 euroa, kiveniskuteipeistä 250 euroa, auton uudelleen maalauksesta 5 900 euroa, lokasuojien tullimaksusta 63,83 euroa ja maalipinnan kunnostuksesta 200 euroa. Etupuskurin maalauksen kustannusarvio on 1 400 euroa.

Lue lisää: Kuluttaja korjasi Audin valojen kosteusongelmaa porakoneella – reiät umpion rakenteissa maksoivat lähes kymppitonnin

Myöhemmin kuluttaja totesi vaatimuksensa olevan 6 700 euroa. Tehdas oli tähän mennessä jo maksanut 600 euroa maalauksesta, eikä vaatimus sisältänyt korvausta etuovien alaosassa näkyvästä pohjamaalista.

Prosessin kuluessa Teslan merkkihuolto oli maalannut auton vasemman puolen, koska vasemmassa helmassa oli kuhmu, jota ei saatu oiottua. Kuluttaja taas kustansi auton oikean puolen maalauksen.

Myyjä kiisti kuluttajan vaatimukset

Myyjä käsityksen mukaan kyseessä olivat kiveniskemistä ja tienpinnan liasta aiheutuneet kulumat, joita ei Suomessa voinut täysin välttää.

Hiekkatiellä kiihdyttäminen aiheuttaa kiveniskemiä, hiekanmurut ja -pöly kuluttavat pintamaalia, myyjä totesi ja painotti vielä lautakunnalle, että Tesla Model 3 Long Range on poikkeuksellisen tehokas auto, johon on helppo saada kiveniskemiä hyvinkin lyhyellä ajanjaksolla.

Lue lisää: Asiakas sai 20 000 euron arvoisen BMW:n 3 000:lla – oikeustoimilain 32 § 1 momentti muutti kaiken

Ohut pintamaalikerros saranoiden ympäristössä ja vastaavilla piilossa olevilla alueilla oli myyjän mukaan täysin Tesla-tehtaan maalausta koskevan spesifikaation mukainen.

Myyjä ilmoitti myös, että Teslan takuuehtojen mukaan takuu ei kata seuraavaa listaa: ”Korroosio ja maalipinnan virheet, mukaan lukien rajoittamatta seuraavat seikat: pintakorroosio tai kosmeettiset korroosiovauriot, jotka aiheuttavat ulkopinnalta sisäänpäin muodostuvia reikiä koripintoihin tai alustan osiin”.

Myös naarmuja löytyi, vaikka kyseessä oli käytännössä aivan uusi auto. Kuva on IS:n näkemästä autosta, josta kertova juttu on linkitetty tämän jutun loppuun.

Teslan takuuehdoissa ilmoitettiin, että takuu ei myöskään korvaa vahinkoja tai vikoja, jotka johtuvat suoraan tai välillisesti normaalista kulumisesta tai heikentymisestä, väärinkäytöstä, virheellisestä käytöstä, laiminlyönnistä, onnettomuudesta, epäsopivasta huollosta, käytöstä, varastoinnista tai kuljetuksesta, mukaan lukien, mutta rajoittumatta muun muassa seuraaviin seikkoihin: esineiden iskeytyminen ajoneuvoon, ajaminen maastossa, ajaminen epätasaisien, karkeiden, vaurioituneiden tai vaarallisten pintojen päältä, mukaan lukien muun muassa katukiveykset, kuopat, keskeneräiset tiet, roskat tai muut esteet ja kilpailutilanteet sekä muu mahdollinen käyttö, mihin ajoneuvoa ei ole tarkoitettu. Ympäristötekijät, kuten suola.

Lue lisää: Matkailuauton ostanut yritti maksattaa omat virheensä myyjällä – pakkanen paljasti heikoimman lenkin

Asiaa arvioinut kuluttajariitalautakunta katsoi kuitenkin asiassa tulleen näytetyksi, että kaupan kohteena olleen uuden Teslan maalipinta on kulunut ja naarmuttunut ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.

Lautakunnan mukaan auton maalipinnan tulee kestää tapausta pidempi aika asianmukaisessa kunnossa ja kuluttaja voi perustellusti käsittää uuden auton takuun kattavan myös auton maalipinnan – pois lukien mahdollisten ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamat maalipinnan viat.

Lue lisää: Kaksi tärkeää sanaa kauppa­kirjassa ratkaisi käytetyn Subarun kohtalon – myyjäliikkeelle jäi vain yksi vaihtoehto

Teslan edustaja ei lautakunnan mukaan ottanut selvästi kantaa takuun soveltumiseen maalipintaan, vaikka lautakunta erikseen tiedusteli tätä seikkaa.

Lautakunta totesikin prosessin lopuksi, että epäselvää sopimusehtoa tulee tulkita kuluttajan eduksi.

Näillä perusteilla lautakunta katsoi, että autolle uutena annettu takuu kattaa myös maalipinnan virheet.

Takuuseen sisältyvien vikojen korjauksen tulee lautakunnan mukaan tapahtua lisäksi niin, ettei kuluttajalle aiheudu kuluja korjauksesta.

Ilta-Sanomat raportoi Teslan Model 3 -mallien maaliongelmista ensimmäisen kerran alkuvuodesta 2019.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?