Uusien Volvojen käyttäjälle näkyvät tietoviihdetoiminnot perustuvat nyt uuteen Android-pohjaiseen käyttöjärjestelmään.
Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että uuden Volvon keskinäytöllä toimivat nyt monet tietokoneesta ja älypuhelimesta tutut Google-toiminnot kuten esimerkiksi personoitu Google Maps -navigointi sekä Google Assistant -ääniohjaus.
Digimittaristo pelaa uuden tietovihteen kanssa varsin mainiosti yhteen. Uusi Android-järjestelmä on myös etäpäivitettävä, mikä tietänee aiempaa tiheämpiä päivityksiä sekä aikanaan myös käyttäjää koskettavia upouusia ominaisuuksia.
Navigoitaessa osoitteet löytyvät siis kätevästi älypuhelintyyliin, eli esimerkiksi suoraan osoitteessa sijaitsevan yrityksen nimellä. Jos järjestelmään kirjautuu omalla Google-tilillään, käytettävissä on kätevästi muun muassa oma sijaintihistoria.
Muutoksen myötä Volvoihin voi myös ladata ja ostaa ohjelmistoja Google Play -kaupasta, jossa tarjolla näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan lähinnä erilaisia musiikin ja muun median autotoistoon optimoituja sovelluksia.
Google Mapsin karttapalvelut tuntuvat toimivan käyttäjän kannalta paremmin kuin entinen tehdasnavigaattori.
Itse tietoviihdenäytön fyysisissä mitoissa ei ole eroa edelliseen, mutta sisällön osalta uutta on myös perustoiminnoissa.
Volvoon voi nyt ladata Google Play -kaupasta esimerkiksi äänikirja-äppejä. Digipalveluista esimerkiksi Spotify tuntui toimivan melkeinpä saumattomasti.
Esimerkiksi vanha tuttu sivupyyhkäisy uusiin näkymiin on poistettu, minkä ohella useimmat säätimet ovat tarjolla aiempaa hieman helpommin, ilman joskus loputtomaltakin tuntunutta alavalikoiden selailua.
Lue lisää: Yksi yksityiskohta varusteissa saattaa mietityttää Volvon sähköautojen ostajia
iPhonen käyttäjille uudistus ei kuitenkaan näytä aivan parhaimpia puoliaan, sillä järjestelmän ominaisuuslistalta on poistunut Apple Car Play eli Applen älypuhelimien peilaus.
Näin ollen Volvon keskinäyttö ei esimerkiksi kerro iPhonen käyttäjälle tulevista Whatsapp-viesteistä.
Takaa uudistus näkyy tarkkasilmäiselle niin ikään vain puskurimuotoilussa. Isompi uutinen on, että vuoden vaihteen jälkeen XC60-mallista tulee tarjolle myös pidennetyn sähkötoimintamatkan ”Long Range” -versio.
Muilta osin Volvo XC60:n tuoreimman mallivuoden uudistukset ovatkin sitten melko pieniä.
Lue lisää: Volvo rakensi tutun sähköauton ympärille uudet kuoret – ensitestissä C40 Recharge
Etu- ja takapuskurista löytyy muutama hienovarainen kosmetiikkamuutos, minkä ohella ajotilavalitsin on muuttunut fyysisestä ohjausrullasta kosketusnäytön virtuaalipainikkeeksi.
Lue lisää: Volvo tavoittelee 1 000 km:n toimintamatkaa autoilleen – ”latausaika puolittuu”
Kaikkiaan tietoviihteen Google-uudistus tuntuu kuitenkin käyttäjälle hyvältä.
Varsinkin auton navigointitoiminnot ovat nyt aiempaa selkeästi saumattomampi kokonaisuus.
Jutun ensimmäisessä versiossa oli inhimillisen erehdyksen vuoksi vääriä, Volvo XC40 -mallin vastaavaa näyttöä koskevia sisäkuvia. Ilta-Sanomat pahoittelee virhettä.
Tekniikka
Volvo XC60 T8 TwE AWD R-Design Edition
Moottori R4, ahdin, 1 969 cm3, 223 kW (303 hv)/6 000 r/min, 400 Nm 2200-4800 r/min, sähkömoottori 65 kw (87 hv)
Suorituskyky 0-100 km/h 5,5 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 2,5 l/100km 95E10
CO2-päästöt 58 g/km
Ajoakku 11,6 kWh
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p 4 708, l 1 902, k 1 658, akseliväli 2 865 mm, omamassa 2 169 kg, tavaratila 468 l, tankki 71 l
Hinta 67 786 euroa
Kiitämme
Uutta Google Maps -palvelua
Hyviä tiloja ja viimeistelyä
Moitimme
Latauskaapelien säilytyspaikan puutetta