Ensimmäiset täysin kiinalaiset täyssähköautot on nyt otettu asiakasajoon, kertoo taksivälitysfirma Fixutaxi.
Yrityksen välityksessä oleva kalusto koostuu ennestään lähes 300 taksiautosta, joiden joukkoon on siis liittynyt ensimmäiset kolme Maxus Euniq 5 -tila-autoa.
Lue lisää: Ensimmäinen Suomessa myytävä kiinalainen auto IS:n ensitestissä – hinta on kohtuullisen houkuttava!
Vuonna 2011 lanseerattu Maxus on kiinalainen automerkki, jonka valmistama tila-auto Euniq 5 tarjoaa suuret sisätilat ja tavaratilan, tarvittaessa jopa seitsemän paikkaa sekä enimmillään yli 350 kilometrin toimintamatkan sähköllä.
– Fixutaxin taksit ovat vähäpäästöisiä ja haluamme olla tässä asiassa edelläkävijöitä. Tällä hetkellä ajokalustomme koostuu perinteisistä diesel- ja hybridiautoista, mutta täydennämme jatkuvasti taksikalustoamme sähköautoilla, Fixutaxia hallinnoivan Cabonline Finland Oy:n toimitusjohtaja Teemu Romppanen perustelee hankintaa.
Käytännössä kyse on täyssähköauton tapauksessa myös uudesta bisnesmahdollisuudesta, sillä sähkötaksi voi tuottaa esimerkiksi lentokenttäkyytejä ajavalle kuljettajalle jo enemmän kuin vastaava polttomoottoritaksi.
– Helsinki-Vantaan lentokenttä ja Finavia suosivat sähköautoja, jotka pääsevät jonon ohi, Romppanen kertoo ja sanoo Maxus Euniq 5 Grand Wagonin osoittautuneen tähän mennessä kaikkiaan ”monipuoliseksi sähköiseksi taksiksi”.
– Aiomme ilman muuta jatkaa keskusteluja uusien mallien hankkimisesta kalustoomme.
Kiinalainen Maxus-merkki on osa SAIC Motor -konsernia, joka on yksi Kiinan ja maailman suurimmista autonvalmistajista.
Ennestään Maxus-merkkisiä sähköautoja on ammattikäytössä muun muassa Norjassa (jossa posti hankki juuri 120 kappaletta Maxus-sähköpakettiautoja), Ruotsissa (Lassila&Tikanojalla 50 kpl) sekä Tanskassa (Bring-logistiikkayhtiöllä 20 kpl).
Maxuksen ohella osa muistakin Suomessa uutena myytävistä autoista kuten jotkin Tesla- ja Volvo-mallit valmistetaan niin ikään Kiinassa. Kiinalaisia brändejä kyseiset autot eivät kuitenkaan ole.