Näin ABC Lataus jakaa töpselin päässä oleville sähköautoille tehoa – kaikki eivät saakaan yhtä paljon

Mitä tapahtuu, kun esimerkiksi ison automarketin parkkihallissa on latauksessa yhtä aikaa kymmeniä sähköautoja?

Kuvassa lataushybridejä ja täyssähköautoja Espoon Olarin Prismassa viime maaliskuussa. Tällä hetkellä ABC Latauksella on kyseisellä sijainnilla jo 12 latauspaikkaa, joista kahdeksan on 50-80 kW:n teholatauspisteitä.

18.11.2021 10:27

Sähköautojen yleistyessä yleistyvät myös tilanteet, joissa sähköautoja on esimerkiksi ison marketin parkkihallissa latauksessa yhtä aikaa toistakymmentä.

Isoista operaattoreista esimerkiksi ABC Latauksella on jo nyt kohteita, joissa tämä on täysin mahdollista.

Kaukana ei myöskään liene aika, jolloin latauspisteitä voi olla tietyissä kiinteistöissä hyvinkin jopa satoja.

Käytännössä julkiset latauslaitteet ryhtyvät näissä tapauksissa säätämään tehoa niin sanotusti älykkäästi, eli jakamaan sitä toisille autoille hieman enemmän, toisille taas vähemmän.

Lue lisää: Sähköauton ilmainen lataaminen ABC-pisteissä loppuu – tällaisia ovat juuri paljastuneet hinnat

Mutta miten?

ABC-ketjuohjauksen sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen kertoo Twitterissä, että kaikki autot saavat ensinnäkin aina lataustehoa saapuessaan.

Tervonen kirjoittaa myös, että ensimmäisen auton saapumisen jälkeen latausaseman kokonaislatausteho jaetaan ABC-latureilla puoliksi kahden ensimmäisen auton välillä.

Seuraavan auton tullessa lataamaan samaan sähköliittymään liitetyistä latauslaitteista, siirretään sille lataustehoa siltä autolta, joka saa kyseisellä hetkellä kaikkein suurinta tehoa.

Lisäksi, jos latausteho on kahdella edellisellä autolla sama, niin suuremman latausprosentin (ns. SOC-arvo) omaava auto pääsee luovuttamaan lataustehoa uudelle autolle.

Kun tehoa vapautuu eli auto joko lopettaa lataamisen tai pyytää esimerkiksi akun täyttymisen vuoksi latauslaitteelta vähemmän tehoa, siirretään lataustehoa vähiten tehoa saavalle autolle –  tai vaihtoehtoisesti sille autolle, jonka akun täyttöprosentti on pienin.

Lue lisää: Näin kaltoin kylmyys voi kohdella sähköauton akkua

Käytännössä tehonjako vaikuttaa ABC:lla siihen, kuinka asiakkaan auton ajoakku täyttyy lataamiseen käytetyssä aikaikkunassa.

Hintaan tehonjaolla ei siis ole vaikutusta, sillä aika ei ABC:llä kuulu laskutusperusteisiin.

– ABC-latauksen hinnoittelu on käyttäjien toiveiden mukaisesti kilowattituntiperusteinen sekä perus-, teho- että suurteholatauksessa, Tervonen kertoo vielä Twitterin ulkopuolella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?