Matkailuauton ostanut yritti maksattaa omat virheensä myyjällä – pakkanen paljasti heikoimman lenkin

Vuoden ensimmäinen kunnon pakkanen toi karavaanariharrastajalle yllätyksen, josta riittää muisteltavaa vielä kiikkustuolissakin.

Moottorin maskisuoja paikalleen asennettuna on hyvä apu, kun Fiat-matkailuautolla liikkuu pakkaskelissä.

17.11.2021 6:52

Käytetyn matkailuauton ostanut vietti vuoden viimeisiä päiviä Levillä. Pakkasesta nauttivat innokkaat lomalaiset ja ravintolan parketillakin viihdyttiin, mutta erityisen kovilla oli ainakin yksi matkailuauto.

Hobby Toscana 600 2,3 Multijetin moottorivalo vilkkui runsaan sadan kilometrin ajon jälkeen, jolloin kuski alkoi etsiä sopivaa pysähdyspaikkaa.

Noin kilometrin matkalla autosta kuului vihlovaa ääntä. Moottoriöljyn varoitusvalo paloi ja tehot hävisivät. Auto ei enää käynnistynyt.

Auton moottori hajosi korjauskelvottomaksi huohotinputken jäätymisen ja sitä seuranneen öljynpaineen alenemisen vuoksi.

Fiat oli ollut omistajallaan vasta vajaat puoli vuotta. Hän oli ajanut sillä noin 8 000 kilometriä. Matkailuauto oli otettu käyttöön 2007. Kuluttaja oli maksanut siitä 32 500 euroa.

Lomamatkan synkimpiin muistoihin jäi moottoriremontin lasku. Moottorin, jakopään, ahtimen ja tiivisteiden uusiminen maksoivat 12 673 euroa.

Uuden omistajan mielestä autossa oli ollut vikaa jo kauppaa tehtäessä. Hän halusi maksattaa remontin myyjäliikkeellä. Myyjä ei innostunut ehdotuksesta ja kieltäytyi kunniasta.

Kuluttajan mielestä hän ei ollut saanut myyjältä tietoa, että autossa tuli käyttää pakkaskelillä maskisuojaa, jota tehdas oli suositellut.

Auton omistaja vei asiansa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Myyjäliike muistutti omassa vastineessaan, että auto oli huollettu ja kunnossa myytäessä.

Myyjän mukaan ostajalle kerrottiin, että autoa ei ollut käytetty talvikelissä, eikä siinä ollut talvivarusteitakaan. Asiakkaan tulisi hankkia talvirenkaat, moottorin lämmitin, maskisuoja ja pohjapanssari.

Maskisuojaa tehdas suosittelee käytettävän aina kun pakkasta on yli viisi astetta: maskin suojassa moottorin tuottama lämpö pitää huohottimen sulana kovillakin pakkasilla.

Lue lisää: Ostaja yllättyi avattuaan Fiatin konepellin – myyjä ei ollut kertonut mitään nippusiteellä kiinnitetystä kyhäelmästä

Lue lisää: Töpselihybridin ajoakusta löytyi desi­litra­tolkulla hiekan­sekaista vettä – katso kuvat

Auton ohjekirja oli omistajalta jäänyt opiskelematta. Myyjä muistutti, että ohjekirjan mukaan moottori pitää sammuttaa heti, kun öljynpainevalo syttyy. Valon vilkkuminenkin tarkoittaa syttymistä.

Kuluttaja oli kertonut, että hän oli jatkanut kuitenkin ajoa. Jos hän olisi sammuttanut moottorin heti, ei mitään murheitakaan olisi tullut, myyjäliike huomautti. Huohotin oli ollut ehjä, eikä sitä uusittu remontissa.

Lue lisää: Sekä uusien että käytettyjen matka-ajoneuvojen kauppa käy yhä kuumana – ostajan olisi hyvä pohtia ainakin näitä perusasioita

Lue lisää: Käytetyt matkailuautot kiinnostavat – tähän hintaan kauppa käy

Autoon vaihdettiin täyskunnostettu moottori. Myyjä oli antanut kuluttajalle vinkin käytetyn moottorin asentamisesta, jolloin remontin hinta olisi 3 500-5 000 euroa.

Yksimielinen kuluttajariitalautakunta selvisi vähällä pähkäilyllä asian käsittelystä. Lautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista kuluttajalle, koska autossa ei ollut siihen oikeuttavaa vikaa.

Kuluttaja kertoi ajaneensa autolla vielä sen jälkeen, kun öljynpainevalo syttyi. Se aiheutti lautakunnan näkemyksen mukaan moottorivian. Näin kyse oli kuluttajan omasta käyttövirheestä.

Lue lisää: Matkailuauton korkeat rengaspaineet saattavat yllättää – EU-merkintä kertoo pidosta ja taloudellisuudesta

Lautakunnan ratkaisu on syyskuulta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?