Uusien bensiini- ja dieselautojen myynti päättyy Suomessa 2035

Glasgow’n ilmastokokouksessa vahvistui muun muassa se, koska uusien bensiini- ja dieselautojen myynti päättyy.

Saastesumua Pekingin kakkoskehän yllä.

13.11.2021 11:15

Glasgow’n ilmastokokouksessa julkaistiin uusia päästöttömiä ajoneuvoja koskeva julkilausuma. Tavallista suomalaista kansalaista ja auton käyttäjää koskettaa eniten tieto siitä, missä aikataulussa liikenteen päästöjä ja kasvihuonekaasuja tuottavien autojen valmistusta ajetaan alas. Nyt asiaan on saatu vahvistus.

Allekirjoittajamaat – Suomi mukaan lukien – ovat sitoutuneet tavoitteeseen, jonka mukaan kaikki uutena myytävät henkilö- ja pakettiautot ovat tien päällä päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä –  tai jo aiemmin. Sopimusta voi luonnehtia vähintään historialliseksi.

Aikaa uusien fossiilista energiaa hyödyntävien automallien myyntiin on siis Suomessa enimmillään hieman reilut 13 vuotta. Käytännössä monet autovalmistajat ovat jo ilmoittaneet siirtyvänsä ainoastaan tien päällä päästöttömien mallien valmistamiseen jo aiemmin. Täyssähköautojen valmistajat ovat sellaisia jo tänä päivänä, ja monet niistä ponnistelevat ankarasti myös autojen tuotannon hiilineutraaliuteen.

Lue lisää: VW-yhtymän päästöttömästi valmistettavien sähköautojen mallikirjo kasvaa – tässä tulee tuorein tulokas

Liikenteessä jo olevien, käytettyjen bensiini-, diesel- tai kaasuautojen käyttöön tämä julkilausuma ei ota kantaa. Niiden vähittäinen poistuminen liikenteestä on hidas, mutta väistämätön prosessi, jonka edistymistä säänneltäneen maakohtaisesti. Myös Suomessa liikenteen ja liikennepolttoaineiden verotus on uuden tilanteen edessä.

Lue lisää: Kommentti: Autovero on kuollut, eläköön verottajan silmänkääntö­temppu!

Glasgow’ssa allekirjoitetussa julistuksessa päästöttömällä ajoneuvolla tarkoitetaan autoa, joka ei tuota kasvihuonekaasupäästöjä pakoputkenpäästä mitattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että autonvalmistajien kannattaa vuonna 2035 valmistaa ainoastaan päästöttömiä henkilö- ja pakettiautoja. Sellaisia voivat käytännössä olla vain akkusähkö- tai vetysähköautot. Vetysähköautoille ei vielä ole Suomessa lainkaan tankkausinfraa.

Lue lisää: Näistä kuudesta syystä johtuen akkusähköauto pitää pintansa vetyautoihin nähden

Nyt siis tiedämme, milloin uusien fossiilipolttoainetta käyttävien autojen myynti päättyy Suomessa. Selkeä ajallinen perälauta on hyödyllinen jokaisen autoilijan kannalta, sillä se helpottaa oman valinnan tekemistä sekä ajoittamista, ja mahdollisen oman kulkupelin jälleenmyyntiarvon arviointia.

Euroopan komissio on aiemmin tänä kesänä ehdottanut uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvojen kiristämistä. Nyt allekirjoitettu julkilausuma on linjassa kyseisen 55-valmiuspaketin kanssa.

– Julistukset ovat selvä viesti siitä, että yhä useampi maa aikoo vaiheittain vapautua fossiilisista polttoaineista. Glasgow’n sitoumukset ovat linjassa Suomen kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden kanssa. Julistukset vahvistavat Suomen roolia korkean teknologian maana, joka kehittää ilmastoystävällisiä ratkaisuja liikenteeseen, sanoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd).

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?