Sähköauto ei jaksanut talvella niin pitkälle kuin ostaja väitti myyjän luvanneen – vaati hinnanalennusta

Onko myyjä vastuussa siitä, että sähköauton toimintamatka ei vastaa talviolosuhteissa ilmoitettua kilometrimäärää?

Kiista toimintamatkasta liittyi vastaavanlaiseen Hyundai Kona Electric -malliin.

5.11.2021 6:31

Kuluttaja osti 19. marraskuuta 2019 myyjäliikkeeltä uuden Hyundai Kona Electric -sähköauton 46 869 eurolla. Auto ensirekisteröitiin samana päivänä.

Osapuolien välille syntyi pian kiista siitä, onko autossa ollut myyjän vastuulle kuuluva virhe sen vuoksi, mitä tietoja talviolosuhteiden vaikutuksesta auton toimintamatkaan on annettu kauppaa tehtäessä.

Alun perin kuluttaja oli vaatinut kaupan purkamista. Kuluttaja myi sittemmin kyseisen autonsa.

Auton myytyään kuluttaja perui kaupan purkuvaatimuksen ja ilmoitti vaativansa, että kuluttajariitalautakunta arvioi tiedonantovirheen merkityksen ja suosittaa sen perusteella kohtuullista hinnanalennusta.

Kuluttaja oli sanojensa mukaan erikseen ottanut kauppaa tehdessään esille sen, että auton riittävä toimintamatka talviolosuhteissa on kaupan syntymisen edellytys. Myyjä oli ostajan mukaan esittänyt arvion, että toimintamatka lyhenee talvella 10-15 prosenttia.

Autoa käytettäessä ostaja totesi, että toimintamatka on huomattavasti ilmoitettua lyhyempi. Kuluttaja kertoi myyjälle kolmen viikon ajokokemustensa perusteella, että toimintamatka oli tavanomaisissa talviolosuhteissa lähes puolet lyhyempi kuin WLTP-normin mukainen toimintamatka. Myyjä oli todennut, ettei näin suuri toimintamatkan aleneminen ole normaalia.

Korjaamon edustaja totesi, että 10-15 prosentin alenema toimintamatkassa oli liian optimistinen arvio.

Auto vietiin myyjäliikkeen ohjeiden mukaisesti merkkihuollon tarkastettavaksi. Auto todettiin merkkihuollossa teknisesti virheettömäksi. Korjaamon edustaja totesi, että 10-15 prosentin alenema toimintamatkassa oli liian optimistinen arvio, koska todellisuus on lähempänä viittäkymmentä prosenttia. Myös auton maahantuojan edustaja päätyi samaan arvioon.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan asiassa oli riidatonta, ettei 10-15 prosentin lukemaa ole mainittu auton valmistajan tekemässä dokumentaatiossa tai markkinointimateriaalissa. On myös selvää, että erityisesti sähköautojen toteutuneeseen virrankulutukseen liittyy paljon eri muuttujia. Kulutuksen on kuitenkin oltava jollakin kohtuullisella marginaalilla luvatuissa lukemissa, lautakunta arvioi.

”Niistä jäädään tässä tapauksessa niin paljon, ettei auto enää ongelmitta sovellu siihen tarkoitukseen, josta on kauppaa tehtäessä puhuttu,” kuluttajariitalautakunta määritteli.

Lue lisää: IS ajoi uudistuneella täyssähkö-Konalla 300 kilometriä moottori­tietä – näin kävi auton ilmoittamalle toimintamatkalle

Ilmoitetun toimintamatkan puolittuminen aiheutti Itä-Suomen harvan pikalatausverkoston vuoksi kuluttajalle kohtuuttomia hankaluuksia auton käyttämisessä.

Auton kuluttajalle myynyt henkilö ei myönnä luvanneensa missään vaiheessa, että auton toimintamatka lyhenee talvella 10-15 prosenttia.

Lue lisää: Puuttuvalla huoltokirjalla kikkailu tuli kalliiksi turkulaiselle autokaupalle – Volvo-kaupasta yrittäjälle 34 000 euron lasku

Lue lisää: Nainen osti käytetyn Toyota Corollan – matkamittarista puuttuivat lähes 200 000 km:n ajot

Myyjäliike kiisti vaatimukset. Se ei kuitenkaan vaikuttanut kuluttajariitalautakuntaan, sillä se suositteli, että myyjäliike maksaa kuluttajalle hinnanalennuksena 2 000 euroa. Lautakunnan mukaan täyssähköauton toimintamatka on kaupan päättämisen kannalta olennainen tieto. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?