Sähköautolla ajaminen on Suomessa uutta polttomoottoriautoa edullisempaa jo kaikissa muissa paitsi B-segmentin autoluokassa, kertoo autoleasingyhtiö LeasePlanin vuosittain tekemä Car Cost Index -selvitys.
Car Cost Index -selvityksessä henkilöautojen käyttövoimia vertaillaan autojen kokonais- eli elinkaarikustannusten perusteella.
Lue lisää: Sähköauton ilmainen lataaminen ABC-pisteissä loppuu – tällaisia ovat juuri paljastuneet hinnat
B-segmentti tarkoittaa puolestaan noin nelimetrisiä pienehköjä henkilöautoja, joihin kuuluvat muun muassa Citroen C3, Dacia Sandero, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza,Volkswagen Polo sekä Toyota Yaris.
Muutos viime vuoden vastaavaan Car Cost Index -selvitykseen on kaikkiaan suuri, sillä vielä tuolloin sähköautoilu ei ollut Suomessa edullisempaa yhdessäkään mukana olleessa autoluokassa.
Mutta miksi juuri uusi pikkuauto on yhä edullisempi hankkia bensiini- kuin sähkökäyttöisenä?
Lue lisää: Bensiinin pumppuhinta on ylittänyt kahden euron haamurajan useilla eri asemilla
Selvityksen mukaan syy on se, että pienissä autoissa sähköautojen edullinen käyttövoima ei ainakaan vielä riitä kumoamaan suuremmasta hankintahinnasta johtuvaa euromääräisesti isompaa arvonalenemaa.
Tämän seurauksena sähköautot ovat yhä B-kokoluokassa elinkaarikustannuksiltaan vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia.