Sähköauton lataaminen julkisissa latauspisteissä eroaa maksutapojen osalta bensiinin ja dieselin tankkaamisesta, sillä perinteiset liikennepolttoaineet voi tyypillisesti maksaa yhä tarvittaessa myös käteisellä.
Sen sijaan julkisten latauspisteiden osalta kolikoita ja seteleitä ei hyväksytä maksuksi juuri missään.
Lisäksi lataaminen voi jäädä haaveeksi myös korttitililtä vaadittavan katevarauksen vuoksi.
Julkiset latauspisteet ovat siis eräänlaisia kylmäasemia, joissa asiakas toimii operaattorin puhelinpalvelun varassa – mikäli sinne ymmärtää soittaa.
Asia on kuitenkin astetta monimutkaisempaa kuin perinteisiä polttoaineita myyvillä kylmäasemilla, sillä lataaminen vaatii eri palveluntarjoajien asiakkuuksia, joiden kaikkien ehtona on tyypillisesti luotto- tai vähintään pankkikortti.
Jos lataaja ei halua käyttää korttimaksua tai varsinkaan sitoutua eri asiakkuuksiin, käy homma vaikeaksi.
Lataaminen voi tosin osoittautua hankalaksi silloinkin, kun asiakkaalla on asianmukainen asiakkuus, sovellus ja siihen kytketty kortti.
Ilta-Sanomiin otti yhteyttä lukija, jonka armeijaa käyvä lapsi ei saanut laina-autoaan ladattua, sillä latausoperaattori vaati pari euroa maksaneen lataustapahtuman yhteydessä kortilta kolmenkymmenen euron katevarausta.
Nuorukaisella oli korttitilillään vajaa kymppi, joka olisi sinänsä riittänyt itse latausmaksuun mainiosti. Mutta ei katevaraukseen.
Lue lisää: Sähköauto palkittiin ”parhaana ostoksena” – mallia odotellaan vielä Suomeen
Varusmiehen lompakossa olleella käteisellä maksaminen ei sekään onnistunut, vaikka laturit olivat kauppaketjun nimiin brändättyjä ja sijaitsivat avoinna olleen kauppaliikkeen pihassa.
Lopulta lataaminen ei jäänyt kuitenkaan pelkäksi haaveeksi, sillä apuun löytyi vanhempien luottokortti.
Sillä lataustapahtuma käynnistyi mukisematta, kun asiakkuus oli ensin luotu toisen vanhemman nimiin.
Lue lisää: Kysely: Sähköauto ei ole vielä vaihtoehto edes suurimmalle osalle kaupunkien keskusta-asujista
Selvitimme asiaa eri latausoperaattoreilta. Saimme vahvistuksen, että katevarausvaatimus on todellakin osalla operaattoreita käytössä.
Jos asiakkaan pankki- tai luottokortin katevaraus ei tällaista operaattoria käytettäessä jostain syystä riitä, lataajaa kehotettiin soittamaan asian selvittämiseksi kyseisen palveluntarjoajan asiakaspalveluun.
Osa operaattoreista muistutti, että joillakin latureilla asiakkuuspakkoon voi löytyä poikkeuksia.
Muutamat julkiset laturit nimittäin hyväksyvät maksun myös tekstiviestillä sekä luottokorttimaksun ilman asiakkuutta. Näissä tapauksissa lataushinnat ovat kuitenkin usein korkeita.
Harvoissa poikkeustapauksissa myös käteismaksu voi lataamisen yhteydessä onnistua – esimerkiksi latauslaitteen omistavan hotellin tiskillä.
Joka tapauksessa, jos mitään asiakkuutta ei ole, ladattua virtaa ei useimmiten voi maksaa lainkaan.
Tai jos voi, on vaihtoehtoinen maksutapa yleensä pankki- tai luottokortti. Ei käteinen.