Vuosiluvut vilisivät kuluttajan silmissä, kun hänelle valkeni Ranskasta käytettynä maahantuodun BMW:n oikea vuosimalli

Käytettynä maahantuotu BMW 330XD Touring -henkilöauto oli valmistettu 2015, ensirekisteröity 2016 ja vuosimalliltaan 2017. Ostaja lähetti kovan vaatimuksen myyjälle.

Auton johtosarjasta kuluttaja löysi valmistusvuodesta tietoja.

25.10.2021 6:51

Vuosilukuviidakolle löytyi selitys, joka kuluttajan oli mukisematta nieltävä. Eikä siinä kaikki. Autosta löytyi osia, jotka eivät toimineet. Siihen oli asennettu jälkeenpäin iDrive-ajotietokonejärjestelmä 2017-mallisesta autosta. Omistajansa silmissä yksivärisenä myyty auto näytti kaksiväriseltä.

Ostajan mieli meni matalaksi. Hän vaati myyjäliikkeeltä kaupan purkamista tai 2 000 euron hinnanalennusta.

Kaupat autosta oli tehty tammikuussa 2020. Auto maksoi 38 990 euroa ja sillä oli ajettu 44 400 kilometriä.

Moottoristakin löytyi päivämääriä, jotka kertoivat, milloin auto oli tehtaalla koottu.

Omistajan moitelista oli pitkä. Autossa piti olla M-Performance äänenvaimennin, mutta ei sitä ollutkaan. Kuluttaja epäili, että auto oli ollut välillä rekisteröitynä Venäjällä, minkä vuoksi Connected Drive -sovellus ei toiminut. Venäjälle rekisteröinnistä kuluttajan mielestä kertoivat sivulasien tunnukset.

Myyjä maalautti kustannuksellaan auton oikean kyljen. Ensimmäinen maalaus epäonnistui ja tarvittiin vielä uusintakierros.

Ohjainlaitteet nollattiin, mutta samalla osa ominaisuuksista hävisi. Kuluttajan mukaan pelkästään liikennemerkkien tunnistuksen virallinen aktivointikoodi maksaa 600 euroa. Kadonneet ominaisuudet saatiin toimimaan kuluttajan saksalaisen kaverin avulla.

Kun myyjä kiisti kuluttajan vaatimukset, sai kuluttajariitalautakunta töitä. Myyjä valisti kuluttajaa ensirekisteröintipäivästä, joka oli viisi päivää ennen vuodenvaihdetta. Yleinen käytäntö on, että vuosimalliksi silloin ilmoitetaan seuraava vuosi. Ranskassa on sama käytäntö.

Auton maalipinnan piti olla yksivärinen, mutta omistaja näki sen kaksivärisenä. Kuva on otettu ennen uusintamaalausta.

Maalauksen jälkeen piti tehdä uusintamaalaus, kun pinta ei ollut vieläkään hyvä. Maalipinnan sävyjen virheet jäivät kuitenkin lautakunnan ratkaisun perusteella toteennäyttämättä. Kuva otettu maalauksen jälkeen.

Myyjän näkemys oli, että varustelista piti paikkansa ja kaikki varusteet löytyivät, ja jopa enemmän kuin vuoden 2017-autossa olisi ollut.

Auton kaksivärisyydestä kuluttaja valitti kolme kuukautta kaupanteosta. Maalipinnan myyjä laittoi uusiksi hyvän tahdon eleenä, mutta asiakas ei hyvän tahdon työn maalipintaa hyväksynyt.

Myyjäliikkeen mielestä ostajan epäilykset auton historiasta ja ajokilometrien hämäryydestä eivät perustuneet faktoihin. Spekulointia Venäjälle rekisteröinnillä myyjä piti asiaankuulumattomana ja totesi auton olevan papereidensa mukainen.

Bemarin äänenvaimennin ei ollut myynti-ilmoituksen mukainen. j

Kuluttajariitalautakunta muistutti, että auton vuosimalli ja valmistusvuosi ovat eri asioita. Valmistusajankohta saattaa olla huomattavastikin ennen auton ilmoitettua vuosimallia tai käyttöönottoajankohtaa.

Lue lisää: Tesla vaihtoi omistajaa juna-asemalla, sitten ostaja peruutti kaupan – myyjäliike unohti kertoa jotain olennaista

Olennaista lautakunnan mukaan on se, poikkeavatko myytävän auton ominaisuudet tai varustetaso merkittävästi ilmoitetun vuosimallin auton ominaisuuksista. Poikkeavuutta ei esitetty, eikä auto ollut virheellinen vuosimallia koskevan tiedon perusteella.

Kuluttaja vetosi auton toimimattomaan ohjelmointiin, mistä lautakunta totesi, että vastaavan ikäisen ja hintaluokan auton ohjelmoinnin on toimittava. Toimimattomuutta lautakunta piti virheenä kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla.

Maalipinnan viat jäivät toteen näyttämättä, mutta äänenvaimentimen osalta autossa oli virhe. Auton huoltohistoriasta lautakunta ei löytänyt huomautettavaa. Auto oli rekisteröity Ranskaan, eikä näyttöä Venäjälle rekisteröinnistä ollut.

Lue lisää: Mercedeksen ostanut löysi runkopalkista epäilyttäviä jälkiä – myyjä lohdutti, että huonommin varusteltuja myydään kalliimmalla

Kuluttajalla oli lautakunnan mukaan oikeus vaatia hinnanalennusta. Lautakunta suositti yksimielisesti, että myyjäliike antaa alennusta ja matkakulukorvauksia yhteensä 1 000 euroa. Ratkaisu on syyskuulta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?