Autojen huolto- ja korjausehdot kirjoitettiin uusiksi – tällaiset ovat nyt asiakkaita koskevat vaatimukset

Uudistetuissa huolto- ja korjausehdoissa on pyritty luomaan selvät pelisäännöt niin sopimuksentekoon kuin myös asiakkaan ja korjaamon vastuuseen eri tilanteissa.

Uudet ehdot koskevat kaikenlaisia korjaamoissa suoritettavia huolto- ja korjaustöitä. Kuvassa vaihdetaan henkilöauton tuulilasia.

21.10.2021 7:15

Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdot ovat uudistuneet, kertovat nyt Autoalan Keskusliitto (AKL), Autotuojat ja -teollisuus ry:n, kuluttaja-asiamies ja kuluttajariitalautakunta.

Lue lisää: Käytettynä ostettu Alfa Romeo kesti vain 20 minuuttia, kävi kuudesti korjaamolla – lopulta paljastui erikoinen tieto

Uusien ehtojen punaisena lankana on huollosta ja korjauksesta sopiminen mahdollisimman selkeästi, jotta sekä korjaamot että asiakkaat välttyisivät ongelmilta.

– Keskeinen lähtökohta ehdoissa on, että jo työtilausta tehdessä osapuolet kommunikoivat avoimesti suoritettavasta työstä ja kaikista tiedossa olevista asioista, jotka työhön vaikuttavat, toteaa lakiasiainjohtaja Timo Niemi Autoalan Keskusliitosta.

Lue lisää: Suomen autokorjaamoala on pian valtavassa myllerryksessä: ”Laitteiden lainaaminen toimipisteestä toiseen on jatkossa välttämätöntä”

Uusissa ehdoissa on huomioitu erityisesti se, että sopimus korjaus- ja huoltotöistä tehdään nykyään usein puhelimitse tai sähköisesti.

Tällöin on sovellettava myös etämyynnin säännöksiä, joiden perusteella töille on lähtökohtaisesti 14 päivän peruuttamisoikeus.

Korjaamon on annettava asiakkaalle lisäksi tietyt asiakirjat kuten tilausvahvistus ja peruuttamisohjeet.

Lue lisää: Autoalan asiantuntija esittää arvionsa polttomoottori­autojen tulevaisuudesta Suomen maanteillä

Uusissa ehdoissa on myös selkeät ohjeet työn hinnoitteluun ja lisätöihin.

Itse työ on suoritettava sovitussa ajassa huolellisesti ja ammattitaitoisesti noudattaen valmistajan kyseistä automallia varten laatimia, Suomen olosuhteisiin tarkoitettuja huolto- ja korjausohjeita.

– Ongelmat autohuolloissa ja -korjauksissa ovat yksi yleisimpiä aiheita, joista kuluttajat ovat yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Toivomme, että uusien ehtojen avulla voidaan ehkäistä jo etukäteen erimielisyyksiä, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Lue lisää: Kolme autokauppiasta kommentoi vanhaa luksusautoa kovin sanoin: huollon hinta jopa 5 000 euroa laaki - "En kilju riemusta"

Uusissa ehdoissa määritellään myös erilaiset virhe- ja viivästystilanteet ja niihin liittyvät vastuut.

Työn tulee uusien ohjeiden myötä vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on suoritetun työn yhteydessä aihetta olettaa.

Korjaamon on puolestaan tarvittaessa osoitettava, että työ on tehty sovitulla tavalla, ammattimaisesti ja huolellisesti sekä asiakkaan edut huomioon ottaen.

Lue lisää: Markkinoiden halvin automalli ylti kärkeen luotettavuudessa –  "Ei yhtään vikaa vuoden aikana"

Asiakkaan velvollisuus on ennen korjaamisen aloittamista ilmoittaa virheestä ja varmistaa, ettei hän omalla toiminnallaan aiheuta enempää vahinkoa esimerkiksi jatkamalla ajoneuvon käyttöä vian ilmettyä.

Jos asiakas ei noudata tätä velvoitetta, korjaamon vastuu lisävahingoista on vain rajallinen tai voi poistua kokonaan.

Uudet ehdot ovat jo astuneet voimaan ja ne perustuvat myös tuoreimpaan voimassa olevaan lainsäädäntöön.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?