Talvirenkaiden käyttö on alkanut jo Pohjois- ja Keski-Suomessa – varo ainakin näitä kolmea eri mustan jään riskipaikkaa! - Autot - Ilta-Sanomat

Talvirenkaiden käyttö on alkanut jo Pohjois- ja Keski-Suomessa – varo ainakin näitä kolmea eri mustan jään riskipaikkaa!

Ensimmäiset lumisateet ovat autoilijalle merkki siitä, että nyt on korkea aika siirtyä niin sanotusti talvimoodiin.

Musta jää syntyy, kun ilmassa oleva kosteus muuttuu vedeksi ja jäätyy tien pintaan. Taustalla on usein kylmän ilman valuminen tavalla tai toisella tien pakkaspintaisiin notkelmiin.

19.10. 11:00

Talvirenkaita tulee nyt käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää –  ja tänä vuonna myös pakollisesti 1.11.-31.3. välisenä aikana.

Nastattomia talvirenkaita saa siis käyttää edellä mainittujen päivämäärien ulkopuolellakin, ja nastarenkaitakin aina kun sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät.

Lue lisää: Liikenneturva kehottaa miettimään jo talvirenkaita – ja näin asiasta sanoo Suomen laki

Juuri nyt kelitilanne on Suomessa joka tapauksessa sellainen, että monin paikoin talvirenkaita tarvitaan jo nyt.

– Pohjois- ja Keski-Suomessa on sadellut jo kunnolla lunta, ja muuallakin Suomessa talvi etenee. Keli voi muuttua nopeastikin, joten turvallinen tiellä liikkuminen edellyttää sitä, että talvirenkaat ovat alla jo valmiiksi, Jyväskylän seudulla asuva Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo.

Talvirengastarve ei katso edes lumentuloa, sillä pääasiassa kesäkäyttöön suunnitellun kesärenkaan pito-ominaisuudet alkavat heiketä lämpötilan lähestyessä nollaa.

Lue lisää: Iso osa suomalaisista ei oikein tiedä, milloin talvirenkaat pitäisi tänä vuonna vaihtaa

– Ei kannata lykätä ja ajatella säästävänsä talvirenkaita. Jotkin renkaat auton alla aina kuluvat, ja on tärkeintä, että ne renkaat ovat vuodenaikaan ja keliin sopivat, Nuora jatkaa.

Jotta auton hallittavuus äkillisissä tilanteissa olisi mahdollisimman hyvä, ei nastoitetun rengassarjan parhaan ja huonoimman renkaan nastamäärä saa poiketa toisistaan yli 25 prosenttia.

Nastojen ohessa rengasvaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa myös kulutusurien syvyys.

Lue lisää: Näin hoidat vanteet ja renkaat säilytyskuntoon – uhkana muun muassa hapettuminen ja homehtuminen

Tieliikennelain mukaan talvirenkaan urasyvyyden on oltava vähintään kolme (3) millimetriä, mutta käytännössä jo alle viiden millimetrin urasyvyys lisää esimerkiksi sohjoliirron riskiä ja pidentää jarrutusmatkoja.

Talvirengaskaudella sulan maan jäättömiä päiviä on tätä nykyä jo toistuvasti, mutta talvella keli muuttuu nopeasti jopa saman päivän aikana – sekä alueelta toiselle siirryttäessä.

Siksi koko talvirengaskauden ajan mukana on pidettävä myös maltti.

– Mustaa jäätä saattaa esiintyä yllättävissäkin paikoissa. Riskipaikkoja ovat siltojen kannet, moottoriteiden rampit ja varjoisat alavat paikat.

Lue lisää: Vakuutusyhtiö varoittaa autojen vararengastunkeista

Renkaanvaihtajan muistilista

  • Jos vaihdat renkaasi itse, käytä kunnon tunkkia. Auton oma kevyt tunkki sekä rengasavain on tarkoitettu vain satunnaista vararenkaan vaihtoa varten. Hanki tukeva hallitunkki sekä renkaanvaihtoon tarkoitettu, jämäkkä rengasavain.

  • Tarkasta ilmanpaineet jo ennen renkaan laittamista alle. Tyhjällä renkaalla ajaminen huoltoasemalle voi vaurioittaa sekä rengasta että vannetta.

  • Tarkasta, että pultit, mutterit ja sovitteet ovat renkaaseen sopivat. Jos osaa pitää pakottaa, se luultavasti ei ole sopiva.

  • Muista jälkikiristää erikoisvanteet noin 50–100 km ajon jälkeen.

  • Jos et ole varma, miten renkaat vaihdetaan tai renkaiden kunto muuten askarruttaa, käänny asiantuntijan puoleen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?