Uudenkarheita sähköautoja voi tuoda maahan autoverotta ensi huhtikuusta alkaen

Uudenkarheiden sähköautojen tuonti Suomeen muuttuu huhtikuun 2022 alusta alkaen osin autoverottomaksi.

Sähköautoja voi tietyin edellytyksin tuoda verotta Suomeen talven jälkeen. Kuvassa Hyundai Ioniq 5.

16.10.2021 7:03

Yli kuusi kuukautta vanhojen sähköautojen tuonti Suomeen muuttuu edullisemmaksi ensi kevään korvalla. Syynä on uusi laki, jonka mukaan uusien täyssähköautojen autovero poistui kokonaan lokakuun 2021 alusta alkaen. Sen myötä myöskään uudenkarheista, mutta yli kuusi (6) kuukautta vanhoista sähköautoista ei enää käytännössä kanneta edes arvonlisäveroa huhtikuun alun 2022 jälkeen.

Tällaisista autoista on kannettu arvonlisävero jo kerran siinä EU-maassa, jossa auto on rekisteröity ensimmäisen kerran. Kun kuuden kuukauden sääntö tulee täyteen, ei arvonlisäveroa kanneta enää Suomessa maahantuonnin yhteydessä.

Uudeksi autoksi katsotaan arvonlisäveron kannalta alle kuusi kuukautta vanha auto. Sitä vanhemmat verotetaan Suomessa käytettyinä – tai siis ei veroteta, jos auto on rekisteröity 1.10.2021 tai sen jälkeen.

Vedenjakajaksi verottomuudelle muodostuu siten huhtikuu 2022.

Kun autoveroakaan ei enää ole (1.10.2021 jälkeen rekisteröidyt autot), ei tuonnista seuraa enää lainkaan veroseuraamuksia. Ajoneuvovero alkaa luonnollisesti kuitenkin juosta heti, kun auto rekisteröidään Suomeen.

– Käytettynä maahan tuotava auto tulee verottaa aina sillä veroprosentilla, joka Suomessa on ollut autoverolaissa voimassa auton ulkomaisen ensirekisteröinnin hetkellä. Näin ollen jatkossa ennen 1.10.2021 ulkomailla ensirekisteröityä täyssähköautoa ei voi tuoda käytettynä maahan autoverotta, mutta sen jälkeen ensirekisteröidyn voi, jos auto on yli kuusi kuukautta vanha, selventää Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tilannetta.

KHO teki asiassa ratkaisun ns. historiallisesta veroprosentista joulukuussa 2014. Arvonlisäverodirektiivin mukaan alle kuusi kuukautta vanha (ensirekisteröinnistä) auto katsotaan uudeksi ja sitä vanhempi käytetyksi. Koska monessa EU-maassa ALV-kanta on autoissa matalampi kuin Suomessa, on uudehko mutta käytetty auto mahdollista hankkia selkeästi edullisemmin jostakin toisesta maasta. Lisäksi monessa maassa, esimerkiksi Saksassa, ovat alennukset autokaupassa huomattavasti yleisempiä kuin Suomessa.

– Emme silti usko, että nämä tapaukset kuitenkaan heilauttaisivat nyt tai ensi keväänä hirveästi käytettyjen tuontia, Kallio ennakoi.

Käytettyjen sähköautojen maahantuonnille saattaa muodostua tulpaksi myös saatavuus. Sähköautoilun suosio Suomessa on vahvassa kasvussa. Kuluvan vuoden syyskuussa täyssähköautoja ensirekisteröitiin jo 11,2 prosenttia kaikista uusista henkilöautoista.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?