Miltä tuntuu sarjansa halvin Mersu? Koeajossa uusi C 180 A Business - Autot - Ilta-Sanomat

Miltä tuntuu sarjansa halvin Mersu? Koeajossa uusi C 180 A Business

Koeajo: Uusi C-Mersu on edullisimpanakin versionaan kuin pieni Ässä – varsinkin sisältä.

Tästä kulmasta on melkeinpä vaikea uskoa, että kuvassa on todellakin C-sarjan halvin malliversio. Myös koeajoauton lisävarustelu oli varsin maltillinen, eli hinnat alkaen -totuus näyttää todellakin jokseenkin tältä.

26.9. 10:15

Se on jo moneen otteeseen tullut selväksi, että Mercedes-Benzin uusi C-sarja näyttää kauempaa katsoen kuin kutistetulta S-sarjalaiselta.

Mutta minkälaiseksi vaikutelma jää, kun voimalinjaksi ja varusteluksi valitsee malliston alkaen-tason vaihtoehdon eli reilun 40 000 euron hintaluokkaan asettuvan C 180:n?

Lue lisää: Uunituore lista julki: Ainakin nämä automallit kisaavat Vuoden Auto Suomessa 2022 -tittelistä

No ainakaan kuljettajan paikalla olo on kuin kalliimmassakin autossa konsanaan.

Etuistuimet eivät tosin siirry sähköllä eikä niiden pinta ole herraskaista nahkaa, mutta silti – ei tämä mitenkään erityisen karulta tunnu!

S-sarjassa alkujaan lanseerattu iso keskinäyttö on uudessa C:ssä vakiotavaraa. Sen sisältö tosin riippuu varustelusta. Ohjauspyörän edestä löytyvä mittaristonäyttö on vakiona 10,25-tuumainen ja lisähintaisena lisävarusteena 12,3-tuumainen.

Sisustan vaikuttavin elementti eli keskikonsolin iso pystynäyttö edustaa päin vastoin Daimlerin tuoreinta malliversiota eikä tinkiä tarvitse edes digimittaristosta.

Mercedes-Benzienkään mallimerkinnät eivät ole enää pitkään aikaan kertoneet kovin suoraviivaisesti esimerkiksi moottorin iskutilavuudesta. Uudessa C-sarjassa 180 tarkoittaa yhtä kuin kevythybridöityä 1,5-litraista bensiinimoottoria.

Voimalinjana uudessa satakasikymppisessä hyrisee kevythybriditekniikalla ryyditetty 1,5-litrainen bensakone 9-vaihteisen automaatin kera.

Pelkällä sähköllä C 180 ei tosin kulje metriäkään, eli hybridiyden roolina on vain avustaa auton bensiinimyllyä ja pienentää siten kulutusta.

Kuljettajalle tuntuvinta antia on tekniikan automaattinen rullaustoiminto, jonka myötä Mersun kone sammuu esimerkiksi hyvissä ajoin ennen risteystä.

Tähän elimellisesti liittyvä jatkotoimenpide eli automaattikäynnistys on kuitenkin onnistuttu toteuttamaan hyvin pehmeästi, joten itse tunnelma ei hybridiydestä häiriinny.

Perustason verhoilu on laadukas, mutta yksinkertaisen koreilematon. Tilaa ei ole tietenkään S-sarjan veroisesti, mutta takaistuin on joka tapauksessa huomattavasti käytettävämpi kuin C:n aiemmissa sukupolvissa. Sekä jalka- että pääntilat ovat täällä kasvaneet.

Kevythybridivoimalinjan suurimmaksi miinukseksi jääkin lopulta kyseisen tekniikan helmasynti eli parhaalta terävyydeltään hieman epämääräinen ja opettelua vaativa jarrutuntuma.

Vaiva on yleinen käytännössä kaikissa hybridessä ja johtuu nykyään kovin oleellisesta jarrutusenergian talteenoton maksimoinnista.

Lue lisää: Korotettu maavara maasto­kilkkeillä ja neliveto vakiona – Mercedes-Benziltä tulee uusi farmari metsäpoluille

Itse vaihteisto ja moottori ovat kuitenkin erittäin sivistynyttä sorttia, mikä sopii Mersun herraskaisen klassiseen perusluonteeseen mainiosti.

Mikään ärhäkkä sportti 170-heppainen pikku-C ei tietenkään ole, mutta taipuu kyllä kaikkiin normaaleihin arkitilanteisiin ilman sen suurempaa nuhaa.

Perinteisiä peräkontteja esiintyy uusissa autoissa tätä nykyä lähinnä premium-rintamalla. Farmarina C on porrasperää pari tonnia kalliimpi.

Samaa sivistyskehulinjaa voi jatkaa vielä lopuksi auton alustaan, jota voi siis luonnehtia hintaluokassaan harvinaisen hienoksi yhdistelmäksi sekä mukavuutta että saksalaisen tarkkaa ajamisen iloa.

Lue lisää: Mercedes-Benz uusi suositun C-sarjansa – tiesitkö, että yksi kaikille vanhastaan tuttu ratkaisu jäi historiaan

Kulutuksessa C 180 pääsee lähelle valmistajan lupausta, eli koeajossa bensiiniä paloi noin seitsemän litraa sadalla.

Mercedes-Benz C 180 A Business

Moottori R4, 1 496 cm³, turbo, 125 kW (170 hv)/5 500-6 100 r/min, 250 Nm/1 800-4 000 r/min, sähkömoottori 15 kW (20 hv), 200 Nm

Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s, huippunopeus 231 km/h

Kulutus 6,4 l/100 km 95E10 bensiini

CO2-päästöt 146 g/km

Voimansiirto A9, takaveto

Mitat p 4 751, l 1 820, k 1 437 mm, akseliväli 2 865 mm, omamassa 1 550 kg, tavaratila 455 l, tankki 50 l

Hinta 43 358 euroa

Kiitämme

Erittäin asiallista arkimukavuutta

Huomattavan nykyaikaista käyttöliittymää

Moitimme

Hybridivoimalinjan jarrutuntumaa

Porrasperäkorin tavaratilojen kokoa ja käytettävyyttä suhteessa muihin vaihtoehtoihin

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?