Etla haluaa auton omistamiseen ja käyttöön liittyvään verotukseen ”vähintään inflaatiokorjaukset” - Autot - Ilta-Sanomat

Etla haluaa auton omistamiseen ja käyttöön liittyvään verotukseen ”vähintään inflaatiokorjaukset”

Autoilun päästöt ovat tarkasteluvälillä 2005–2030 puolittumassa, ilmoittaa nyt liikenteen päästöasiaa tutkinut Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla.

Veromuutoksilla voidaan vaikuttaa muun muassa siihen, minkälaisilla autoilla kansalaiset ajavat ja miten.

15.9. 6:30

Autoilun aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen väheneminen tukee nykykehityksen jatkuessa suhteellisen hyvin Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista, ilmenee tänään julkaistusta Etla Muistiosta.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan mukaan autoilun päästöt alenevat noin 45 prosenttia vuosien 2005–2030 aikana ja peräti 81 prosenttia vuoteen 2045 mennessä.

Todellinen päästövähennys voi olla vuonna 2045 jopa suurempi, koska Etlan mukaan polttomoottoriautojen keski-ikä on silloin jo korkea ja niillä ajetaan vähemmän kuin uusilla autoilla.

Sähkö- ja hybridiautot vähentäneet jo päästöjä

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskipäästöt ovat pitkään alentuneet hitaasti, mutta Etlan laskelmien mukaan väheneminen kiihtyi vuonna 2020 sähkö- ja hybridiautojen osuuden kasvaessa.

Tällöin keskipäästöt alenivat liki 12 prosenttia edellisvuodesta. Vuoden 2021 tammi-heinäkuussa päästöt alenivat 16 prosenttia vuoden 2020 vastaavaan aikaan verrattuna.

Lue lisää: Etätyö ei tuo merkittävää apua liikenteen päästö­kuurille, hallituksen teettämä selvitys toteaa

Lisäksi päästöjen aleneminen kiihtyy Etlan mukaan koko ajan, kun ensirekisteröityjen autojen päästöt vähenevät ja vanhaa autokantaa romutetaan.

Lukema ei kuitenkaan saavuta nollaa, koska myös polttomoottoriautoja pidetään rekisterissä.

Etla vaatii poliittisia verotusmuutoksia

Etlan mukaan poliittisilla päätöksillä tulee kuitenkin varmistaa myös julkisen latausinfrastruktuurin riittävyys samalla, kun sähköajoneuvojen määrä lisääntyy.

Lisäksi Etla korostaa, että päätöksillä voidaan vaikuttaa kotitalouksien valintoihin – esimerkiksi jyrkentämällä auto- ja ajoneuvoveron CO2-progressiota, mikä lisäisi kotitalouksien kannustimia vaihtaa vähempipäästöisiin autoihin.

Auton omistamiseen ja käyttöön liittyvään verotukseen pitäisi Etlan mukaan tehdä myös vähintään inflaatiokorjaukset.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?