Rengasratsiat alkaneet tänään aamupäivällä – tätä se tarkoittaa nyt liikenteessä

Yhä useamman kuljettajan olisi syytä opetella ratsaamaan renkaansa itse, sillä hyväkuntoiset renkaat ovat yksi liikenteen tehokkaimmista turvallisuustekijöistä.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhdessä järjestämä Rengasratsia pidettiin ensimmäisen kerran vuonna syksyllä 1997. Sittemmin kampanjassa on tutkittu yhteensä noin 200 000 rengassarjaa.

13.9.2021 11:22

Poliisi kirjoittaa joka syksy yli 400 liikennevirhemaksua liian kuluneiden, väärien tai muuten puutteellisten renkaiden takia.

Tänään käyntiin pyörähtävässä Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa tutkitaan jälleen kampanjatyylisesti autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita kymmenillä paikkakunnilla ympäri Suomen.

Käytännössä autoilijoita siis pysäytetään ratsioihin, joissa mitataan auton renkaiden kuluneisuus ja tulos kerrotaan myös kuljettajalle.

Kaikkein törkeimmissä tapauksissa jaetaan myös sakkoja.

– Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen, Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora perustelee ratsiaa.

Lue lisää: Kierrätyskonsti voi jopa kaksinkertaistaa renkaiden käyttöiän

Nuoran mukaan suomalaiset ovat yleisesti ottaen oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle.

– Samoilla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa, Nuora sanoo.

Renkaat ovat merkittävin yksittäisistä teknisistä onnettomuuksiin johtaneista syistä ja puutteellinen rengastus on mukana joka seitsemännessä kuolonkolarissa.

– Moni ajattelee huomatessaan ajavansa kuluneilla renkailla, että uusii ne keväällä. Se ei kannata, sillä syksy on haastavaa aikaa rengasturvallisuudelle, kun lehdet ja sateet liukastavat tiet, poliisitarkastaja Heikki Kallio sanoo.

Lue lisää: Renkaiden kunto kannattaa tarkistaa jo hyvissä ajoin ennen syksyä – neljä vinkkiä vesiliirron välttämiseen

Syksyn sateilla erityisen tärkeää on riittävä urasyvyys. Urien tehtävänä on viedä vesi pois renkaan ja tien välistä. Matala ura ei johda vettä pois: jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat huomattavasti.

Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalla on 1,6 mm, mutta yleinen turvasyvyys on neljä millimetriä. Sitä matalammalla uralla ajaessa vaaditaan erityistä varovaisuutta.

– Yli puolet autoilijoista ei tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin nelimillinen. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa, Nuora jatkaa vielä.

Lue lisää: Helteellä renkaat voivat kulua tavallista nopeammin – ovatko kesäkumisi lailliset?

Faktat

Rengasratsia on Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen rengasturvallisuuskampanja, joka on pidetty syksyisin vuodesta 1997 lähtien.

Tänä vuonna Rengasratsia pidetään viikolla 37 eli 13.-17.9.2021.

Tapahtumaviikolla seurataan henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaetaan tietoa renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.

Kuntotutkimukset ja rengastietouden jakaminen suoritetaan tien päällä ja koronasäädösten mukaisesti.

Rengasratsian valtakunnallinen kampanja käynnistyy Helsingissä 13.9.. Ratsiaviikolla renkaita tutkitaan 30 eri paikkakunnalla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?