Hallituksen eilisessä budjettiriihessä tekemät esitykset sähköautojen autoveron poistosta sekä lataus- ja kaasutankkausinfran rakentamisen tuista ovat Autoliiton mukaan hyviä askeleita liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
Kaikkiaan Autoliitto pitää lähikuukausina tapahtuvaa uusien sähköautojen autoveron nollaamista merkittävänä askeleena kohti koko Suomen autoverojärjestelmän purkua.
Lue lisää: Autoliitossa pelätään nyt tilannetta, jossa suomalaiset maksavat myös muiden EU-maiden sähköautoista
Positiivista paketissa on Autoliiton mukaan myös se, että kansallista päästökaupan tarpeellisuutta arvioidaan vasta myöhemmin.
– Lähtökohtaisesti kansallinen päästökauppa on tarpeeton, mutta on hyvä, että se arvioidaan huolella ensi keväänä. Arvioinnissa tulee huomioida mahdolliset EU:n ilmastopaketin vaikutukset autoilun kustannuksiin. Ilmastotoimenpiteiden vaikutusten arviointi pitää käydä laajan ja tasapuolisen yhteiskuntakeskustelun kautta, sillä päätökset vaikuttavat merkittävästi Suomen kilpailukykyyn, yritysten toimintaedellytyksiin ja kotitalouksien arkeen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa tiedotteessa.
Autoliiton mukaan uusille autoille suunniteltu sähköautojen autoverottomuus tulisi kuitenkin ulottaa myös käytettynä maahan tuotaviin, Suomessa ensirekisteröitäviin sähköautoihin.
– Näin varmistettaisiin, että eri tuloluokissa olevilla ihmisillä on mahdollisuus saada veroetu ja hankkia sähköauto. Tämä myös vähentäisi turhaa byrokratiaa ja poistaisi markkinaa vääristäviä kaupan esteitä. Käytetyn sähköauton päästöt eivät poikkea uudesta sähköautosta. Ympäristötekijät tai fiskaaliset syyt eivät ole oikeudenmukainen peruste käytetyn sähköauton syrjimiselle. Esitetty sähköautojen ajoneuvoveron korottaminen puolestaan heikentäisi kuluttajien ostovoimaa eikä sitä pitäisi toteuttaa, Tolvanen sanoo.
Tolvasen mainitsema fiskaalisuus tarkoittaa tässä valtiolle tuloja hakevaa toimintaa.
Lue lisää: Ovatko ukkonen, kova vesisade ja sähköauto vaarallinen yhdistelmä?
Tällä hetkellä Autoliittoa huolettaa eniten EU:n uusi 55-ilmastopaketti, jonka Suomelle lankeaviin velvoitteisiin kuuluu muun muassa EU:n tiukin taakanjakosektorin päästöleikkausvelvoite.
Lisäksi tuloillaan ovat EU:n päästökauppa tieliikenteessä sekä polttoainevero- ja uusiutuvien polttoaineiden direktiivit.
– Näillä päätöksillä on merkittävä vaikutus jatkossa suomalaisten liikkumiskustannuksiin.