Näin kaltoin kylmyys voi kohdella sähköauton akkua - Autot - Ilta-Sanomat

Näin kaltoin kylmyys voi kohdella sähköauton akkua

Yhdysvalloissa Stanfordin yliopiston tutkijat ovat selvittäneet, mitä tapahtuu litiumioniakuille, kun ne altistuvat kylmille lämpötiloille sekä suurille lämpötilan vaihteluille.

Autojen akustot eivät pidä kylmästä, Myös liian kuuma ilma voi hyydyttää akun.

11.9. 13:55

Yleisesti on tiedossa, että miinusasteet vähentävät auton toimintamatkaa litiumioniakulla varustetuissa sähköautoissa, mutta SLAC National Accelerator -laboratorion tutkimuksissa havaittiin myös, että paristokatodissa olevat hiukkaset voivat myös kutistua ja halkaista suojakotelon.

Elektrolyyttisessä parissa katodi on negatiivisesti varautunut ja galvaanisessa parissa positiivisesti varautunut. Sen lisäksi, että siihen voi muodostua halkeamia, voimakkaat lämpötilan muutokset voivat aiheuttaa sen vuorottaisen kutistumisen ja turpoamisen. Lopulta muutokset voivat irrottaa navan muusta akusta.

Lue lisää: Autoliitto arvioi hallituksen päätöksen olevan nyt "ensimmäinen porras kohti koko autovero­järjestelmän purkua"

Havainnot tehtiin röntgentekniikalla yhdistettynä koneoppimiseen.

Tutkijat havaitsivat myös, että jos litiumioniakun katodit säilytetään alle nollassa asteessa, paristot voivat menettää jopa viisi prosenttia kapasiteetistaan ​​sadan latauksen jälkeen verrattuna vastaavanlaiseen akkuun, jota säilytetään lämpimässä.

Tutkijoilla on kuitenkin mahdollinen ratkaisu ongelmaan: katodin hiukkasrakennetta voidaan tasoittaa siten, että se pystyy paremmin käsittelemään lämpötilan muutosten aiheuttamaa kutistumista ja paisumista.

Lue lisää: Ruotsalaismediat raportoivat sähköautojen aiheuttamasta upouudesta maksusta omakoti- ja rivitaloille – ”Kuluttajat pääsevät nyt opettelemaan”

Lue lisää: Tässä ovat odotetut, uudet sähköautot – IS löysi Münchenin autonäyttelystä toisenkin ison trendin

Täsmennetty 12.09.2021 klo 12:35 lausetta, jossa puhutaan katodista.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?