Autojohtaja kertoo käytettyjen Mersujen ja Volvojen nosteesta – Ratkaisevatko kansalaisten koronasäästöt autokannan uudistamisen? - Autot - Ilta-Sanomat

Ovatko kansalaisten koronasäästöt ratkaisu autokannan uudistamiseen? Autojohtaja kertoo nyt käytettyjen Mersujen ja Volvojen nosteesta

Koronasäästöjen käyttäminen autoihin voisi nuorentaa Suomen iäkästä autokantaa.

Henkilöautokannan keski-ikä Suomessa on 12,5 vuotta.

11.9. 7:04

Suomen pankki arvioi heinäkuussa, että kansalaisille on kertynyt koronasäästöjä yhteensä noin 9 miljardia euroa.

Miehille säästöjä on kertynyt selkeästi enemmän kuin naisille, ja valtaosa miehistä aikoo käyttää koronasäästöjään auton tai asunnon hankintaan tai matkailuun.

Lue lisää: Käytettyjen autojen käyttöönotoissa näkyy nyt erikoinen nousupiikki

Eritoten nuoret miehet ovat nimenomaan auton hankkimisen perään.

Tiedot selviävät Suomitutka-tutkimuspaneelin toukokuussa tekemästä tiedonkeruusta, johon vastasi 1 098 suomalaista.

Tutkimuspaneelin mukaan miehille säästöjä on kertynyt selkeästi enemmän kuin naisille. Miehille keskimäärin noin 4 400 euroa, naisille noin 2 500 euroa. Keskimäärin eniten koronasäästöjä on 45–59-vuotiailla miehillä.

– Miesten suurempi autoinnostus ei ole yllätys, sillä miehet omistavat valtaosan suomalaisista autoista. Viime vuoden lopussa liikenteessä oli 3 632 851 henkilöautoa ja miesten osuus oli yli 67 prosenttia, Tori.fi:n autojohtaja Jenni Tuomisto sanoo.

Tuomiston mukaan nouseva kiinnostuneisuus autoja kohtaan näkyy myös Tori Autot -palvelun liikenteessä.

Palvelun autoilmoituksia katseltiin elokuussa keskimäärin yli 1 000 000 kertaa per viikko. Se on 15 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi toukokuussa.

Lue lisää: Koeajossa käytetty Audin avomalli – jo 20 000 eurolla saa auton, jolla tekee mieli näyttäytyä kylillä

– Näyttää siltä, että into sijoittaa koronasäästöjä auton hankkimiseen ei jää suomalaisilta aikomukseksi. Se totta kai suuntautuu niin käytettyihin kuin uusiinkin menopeleihin. Elokuussa Tori Autot -kaupassa varsinkin Mersu sekä Volvo nostivat hakumääriään. Mersuja haeskeltiin jopa enemmän kuin miltei aina eniten kiinnostusta keräävää Toyotaa. Mercedes-Benz-hakusanaa käytettiin elokuussa keskimäärin 2 400 kertaa viikossa. Toyotaa keskimäärin 2 200 kertaa, ja Volvoa keskimäärin 1 900 kertaa, Tuomisto kertoo.

Lue lisää: Tarkastelussa 165 000 km ajettu ladattava dieselhybridi – kauppiaan mukaan käy perus­dieseliä huonommin kaupaksi

Tuomiston mukaan myös autoliikkeiden Tori.fi:ssä julkaisemia ilmoituksia katseltiin elokuussa aiempaa enemmän eli peräti parikymmentä prosenttia useammin kuin toukokuussa.

– Myös Tilastokeskuksen tutkimuksessa rahankäyttöaikeita ilmeni lähikuukausina runsaasti. Se on myönteinen signaali autokaupallekin. Autokulttuuri on murroksessa ekologisuuden korostumisen sekä sähkövallankumouksen ansiosta, Tuomisto toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?