Ruotsalaismediat raportoivat sähköautojen aiheuttamasta upouudesta maksusta omakoti- ja rivitaloille – ”Kuluttajat pääsevät nyt opettelemaan” - Autot - Ilta-Sanomat

Ruotsalaismediat raportoivat sähköautojen aiheuttamasta upouudesta maksusta omakoti- ja rivitaloille – ”Kuluttajat pääsevät nyt opettelemaan”

Kun yhä useammalla on sähköauto yhtä aikaa suuritehoisessa latauksessa, sähköverkon kuormitus kasvaa. Ruotsissa tilannetta ryhdytään hillitsemään uusilla huipputehomaksuilla.

Kansallinen sähköverkko vaatii investointeja, kun sen hetkittäiset käyttöpiikit kasvavat ja laajenevat merkittävästi.

31.8. 10:28

Yhä useammat ruotsalaiset energiayhtiöt ovat ottamassa käyttöön uusia huipputehomaksuja, kertoo muun muassa Svenska Dagbladet.

Huipputehomaksu tarkoittaa sitä, että asiakas maksaa sähkönjakelijalle aiheuttamistaan kulutuspiikeistä.

Huipputeho- eli kulutuspiikkimaksun ideana on luonnollisesti hillitä kotitaloussähkön kulutushuippuja eli esimerkiksi tilanteita, joissa kaksi sähköautoa lataa omakotitalon pihassa yhtä aikaa korkeimmalla mahdollisella latausteholla.

Lue lisää: Ovatko ukkonen, kova vesisade ja sähköauto vaarallinen yhdistelmä?

Ruotsalaislehtien mukaan huipputehomaksut voivat olla pian jopa pakollisia sellaisilla sähkönjakelualueilla, joissa väestö kasvaa, joissa sähköautot yleistyvät voimakkaasti ja joiden nykyinen sähköverkko ei ole mitoitettu jatkuvaan, korkeampaan huipputehoon.

Ruotsissa tällaisia alueita ovat ainakin Tukholma, Göteborg ja tiheästi asuttu Skoone (Skåne).

Lue lisää: Kolumni: Ostin sähköauton – sen jälkeen sain vastata jatkuvasti kahteen kysymykseen, jotka ovat yhdentekeviä arkiajossa

Esimerkiksi Göteborgin kaupungin omistama Göteborg Energi on jo ilmoittanut ottavansa tehomaksun käyttöön omakoti- ja rivitaloissa.

Kyseisen energiayhtiön uudessa laskutusmallissa huipputehomaksun suuruus määräytyy kuukauden sen tunnin mukaan, jolloin kotitalous käyttää eniten energiaa.

Taustalla sähköverkon vaatimat investoinnit

Huipputehomaksun taustalla ovat nykyisen sähköverkon vaatimat investoinnit – joita täytyy tehdä sitä enemmän, mitä enemmän verkon tulee kestää pitkäaikaisia kulutushuippuja.

Lue lisää: Poliisi sai ensimmäisen täyssähköisen partioauton – tältä se näyttää

– Meidän on opittava käyttämään sähköverkkoa paremmin. Tämä voidaan tehdä eri hinnoittelumalleilla. Kuluttajat pääsevät nyt opettelemaan myös huipputehomaksujen laskemisen, sanoo Johan Carlsson, Ruotsin energiavirastossa työskentelevä asianajaja ja projektipäällikkö.

– Itse asiassa maksut tulevat, jotta sähkön hintaa ei tarvitsisi korottaa. Jos voimme käyttää nykyistä sähköverkkoa paremmin, meidän ei tarvitse käyttää rahaa sen laajentamiseen, Carlsson lisää.

Göteborg Energilläkin muut maksut alenevat huipputehomaksun käyttöönoton yhteydessä, eikä yhtiö laske kokonaistuottojensa kasvavan.

Lue lisää: Näin sähköautot jyräävät maailman­laajuisessa tilastossa – Suomi vahvasti pistesijoilla

Göteborg Energin sähköverkkojen liiketoimintajohtaja Lars Edströmin sormi osoittaa joka tapauksessa suoraan sähköautoihin.

– Yhä useammat asiakkaamme ostavat sähköauton. Niitä ladataan melko suurella teholla. Jos monet ihmiset tulevat kotiin samaan aikaan ja lataavat samaan aikaan, sähköverkko ei riitä, sanoo Edström.

Sähköautoa vastaavan huipputehopiikin voi toki tuottaa myös esimerkiksi uunin, pesukoneen ja saunan samanaikaisella käytöllä.

Lue lisää: Lada jäämässä kakkoseksi kotikentällään, kun Japanista vyöryy käytettyjä sähköautoja

Mutta miksi Göteborg Energin uudet huipputehomaksut eivät näillä näkymin koske kerrostaloja?

Edströmin mukaan siksi, koska kerrostaloissa asuvat kotitaloudet kuluttavat keskimäärin vähemmän sähköä ja myös tasoittavat toistensa kulutushuippuja.

Uuteen huipputehomaksuun liittyvän lainsäädännön arvioidaan olevan Ruotsissa valmiina jo ensi vuonna.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?