Peräkärryn vetäminen sähköautolla on aihe, jonka ympärillä pyörii yhä paljon kysymyksiä.
Lue lisää: Tässä ovat Kainuun ensimmäiset sähkötaksit – ”Akuston varaustaso näytti viittä prosenttia”
Osa niistä liittyy jälkiasenteisiin vetokoukkuihin ja muun muassa siihen, onko vetokoukun asentaminen käytettyyn, mutta koukuttomaan täyssähköautoon ylipäätään mahdollista?
Vastaus tähän kuuluu, että tilanteet ovat luonnollisesti tapauskohtaisia, mutta lähtökohtaisesti jälkiasennus on yhtä mahdollista kuin polttomoottoriautoissa.
Lue lisää: Tavallisesta käytetystä peräkärrystä tuli hitti – nämä autokaupan hakusanat vetävät nyt kovaa
Yhden hintavertailuesimerkin tarjoaa saksalainen koukkukauppias Rameder, joka on hiljattain ryhtynyt myymään myös sähköautoihin sopivia jälkiasennuskoukkuja.
Esimerkiksi Volkswagenin ID.4 -täyssähköautoon on tarjolla useampikin uunituore vaihtoehto, joista halvin on 7-napaisella sähköpistokkeella varustettu tasan 1000 kg vetomassaa kestävä kiinteä koukku, jonka saa Saksassa omakseen asennussarjan kera 372 eurolla (ilman asennusta).
Tarjolla on myös vastaava käsin irrotettavissa oleva koukku, jonka hinta on vastaavasti ilman asennusta ja sähkösarjan kera 568 euroa. Kumpaankaan näistä hinnoista ei vielä sisälly rahtia Suomeen.
Kummastakin koukkumallista löytyy hieman kalliimpi ja vahvempi eli enemmän pystykuormaa kestävät pyörätelineversio. Ominaisuus on Saksassa oleellinen, sillä vetokoukkuun kiinnitettävät suuret pyörätelineet ovat Saksassa iso ilmiö.
Vertailun vuoksi Volkswagenin oma, sähköisesti esiin tuleva vetokoukku maksaa Suomesta uutena tilattuun ID.4-malliin lisävarusteena hieman vajaat tuhat euroa.
Hinta sisältää luonnollisesti koukun asennuksen jo auton valmistusvaiheessa eikä ole siinä mielessä vertailukelpoinen artikkelissa aiemmin mainittuihin summiin.