Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa ajoturvallisuuteen erityisesti märällä kelillä.
Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi.
Esimerkiksi Tekniikan Maailman (6/2020) testissä kuluneella renkaalla (urasyvyys 2,5 mm) joutui vesiliirtoon yli 15 km/h alemmalla nopeudella kuin uudella renkaalla ajettaessa.
Lue lisää: Osaatko lukea rengasmerkintöjä? Tätä tarkoittaa 205/55 R 16 94 V XL
Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle neljä (4) millimetriä.
Siksi renkaat pitäisi vaihtaa parempiin riittävän ajoissa – varsinkin jos odotettavissa olevat ajo-olosuhteet ovat haastavat tai voivat muuttua sellaisiksi helposti.
Jos urasyvyyttä ei osaa mitata itse, useimmat rengasliikkeet suorittavat syvyysmittauksen ilmaiseksi, ilman ostovelvoitetta.
– Urasyvyys mitataan digitaalisesti ja renkaiden kunnosta saa selkeän sähköisen raportin, joka kertoo, vieläkö renkaat ovat turvalliset ajaa, Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen vahvistaa.
Lue lisää: Helteellä renkaat voivat kulua tavallista nopeammin – ovatko kesäkumisi lailliset?
Neljä vinkkiä vesiliirron välttämiseen
Tarkista renkaiden urasyvyys, varsinkin jos edellinen tarkistus on ollut keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Ajoturvallisuusnäkökohdista katsoen suositeltava urasyvyys on vähintään neljä (4) millimetriä.
Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa auton ohjautuvuuteen ja ääritilannekäytökseen. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin ajettaessa oikeilla paineilla.
Vältä urissa ajamista, sillä sadevettä kertyy niihin enemmän kuin muualle tielle.
Muista maltti, oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli sekä varaa matkantekoon tarpeeksi aikaa. Rankkasateella on hyvä ajaa jopa 15-20 km/h tavallista alemmalla nopeudella.