Paljonko sähköauton akusta on jäljellä 160 000 ajetun kilometrin jälkeen? Tämän verran takaa Volkswagen

Kuvassa ajoakkuja tuotantolinjalla.

8.8.2021 7:00

Volkswagen on ilmoittanut lisäävänsä merkittävästi täyssähköisten autojen myyntiä vuoteen 2030 mennessä, jolloin täyssähköisten autojen osuus Euroopassa ylittäisi jo 70 prosenttia.

Käytettyjen markkinoilla tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa myös yhä useampi käytetty VW on täyssähköinen.

Lue lisää: Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero

Mutta mitä autokannan sähköistyminen tarkoittaa jatkossa käytettyä autoa etsivälle? Jos käytetty valinta on sähköinen, niin ainakin yhtä uutta tarkistuskohdetta –  joka tottelee nimeä ajoakku.

– Akku on täyssähköisen auton tekninen sydän ja se määrittää ajomukavuuden, kustannukset, toimintamatkan ja latausmahdollisuudet. Tämän vuoksi se on avainasemassa, kertoo Volkswagen-konsernin komponenttien teknologiasta vastaava johtaja Thomas Schmall.

Lue lisää: Wau, mikä koppimopo! Citroën AMI vetää suun virneeseen

Ajoakun toiminnan kannalta keskeistä on sen kapasiteetti, joka määrittelee suoraan myös auton enimmäistoimintamatkan per lataus.

Sähköauton ajoakun kapasiteetin heikkeneminen vuosien ja käytön myötä on nimittäin tosiasia jota voisi verrata siihen, että bensa- tai dieselauton polttoainetankin koko yksinkertaisesti pienenisi vuosien myötä.

Akku altistuu kapasiteetin normaalia nopeammalle pienenemiselle esimerkiksi jatkuvan täyteen lataamisen vuoksi. Myrkkyä on myös ajoakun seisottaminen pitkään tyhjänä ja ylipäätään sähköauton pitkäaikainen säilyttäminen ajamatta.

Lue lisää: Suurta kiinnostusta herättänyt uutuussähköauto IS:n ensitestissä – tällainen on Hyundai Ioniq 5

Volkswagen määrittelee korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltavaksi akkuvarauksen ylärajaksi 80 prosenttia, joskin akkua voi pidempien matkojen yhteydessä turvallisesti ladata sadankin prosentin energiasisältöön saakka.

Mutta ladattiinpa akkua niin tai näin, kaikki autonvalmistajat määrittelevät rajat, jotka määräävät sen mikä osa akun kapasiteetin häviämisestä on normaalia kulumista ja mikä taas ei.

Lue lisää: Korvaako vakuutus, jos sähköauton akku hajoaa pohjakosketuksessa? ”7 000 - 30 000 euroa”

Volkswagen esimerkiksi takaa ajoakun kapasiteetin olevan minimissään 70 prosentin tasolla vielä 8 vuoden käytön tai 160 000 ajetun kilometrin jälkeen.

Jos tämä prosenttimäärä alittuu annetuissa määreissä, takuu korvaa asiakkaalle uuden akun.

Kun sähköauton ajoakku tulee käyttöikänsä päähän – tai täyssähköauto muuten poistetaan käytöstä – akkua ja sen moduuleita voidaan käyttää uudelleen esimerkiksi siirrettävissä pikalatausasemissa.

Ajoakku voidaan myös kierrättää muutoin tai sen voi hyödyntää raaka-ainelähteenä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?