Näin toimii käytetyn auton kloonaus – toimitusjohtaja kertoo tapauksesta, jossa ostaja menetti lopulta sekä auton että rahat - Autot - Ilta-Sanomat

Näin toimii käytetyn auton kloonaus – toimitusjohtaja kertoo tapauksesta, jossa ostaja menetti lopulta sekä auton että rahat

Tehtaan varustelista on usein avain varastetun ja niin sanotusti kloonatun auton tunnistamiseen.

Ammattimaiset autovarkaat keskittyvät usein tiettyin malleihin ja merkkeihin, joista saatava voitto on suhteessa riskeihin mahdollisimman suuri.

5.8. 9:49

Euroopassa varastetaan joka vuosi yli puoli miljoonaa autoa, joista yli puolet jää lopullisesti kateisiin.

Varastettujen merkkien ja mallien listakärkeä hallitsevat tyypillisesti niin sanotut premium-merkit sekä ylipäätään uudehkot autot, minkä lisäksi tapaukset ovat usein sarjamuotoisia ja niihin liittyy myös ammattimaisesti toimivia rikollisliigoja.

Mutta mitä varastetuille autoille tapahtuu?

Lue lisää: Käytetyn auton ostajiin kohdistuu nyt aivan uudenlaisia huijauksia – ”Yksi pirullisimpia”

– Todellisuudessa osa näistä palautuu liikenteeseen kloonattuina eli varastetulle autolle kopioidaan identiteetti saman mallisesta autosta. Auto siirretään pajalle, jossa runkoon hitsataan uutta peltiä ja meistataan väärennetyt valmistenumerot. Kopioitavasta autosta kopioidaan myös dokumentit ja näin liikenteessä on kaksi autoa samalla identiteetillä, kertoo InspectWise Oy:n toimitusjohtaja Tomi Rantanen.

Rantanen tuntee eurooppalaisen autohuijauskentän hyvin, sillä hänen edustamansa yritys myy asiakkailleen nimenomaan ulkomailla sijaitsevien käytettyjen ajoneuvojen etukäteistarkastuksia.

Lue lisää: Autokauppa toipumassa: Kesäkuussa myytiin liki 10 000 henkilöautoa – lähes joka kolmas sähköinen

– Joka vuosi näitä kloonattuja autoja päätyy Suomeen jopa autoliikkeisiin myytäväksi. Osa näistä kloonatuista autoista ei koskaan jää kiinni. Eri EU-maiden poliisien välille ei ole luotu tehokasta tiedonvälitystä.

Yleensä kloonattu auto tunnistetaankin Rantasen mukaan vasta, jos tai kun se viedään huoltoon tai korjaukseen merkkiliikkeeseen.

– Liikkeessä saadaan auton keskusyksiköltä oikea valmistenumero tai sitten huoltoa suorittava ammattialinen huomaa, etteivät auton varusteet täsmää siihen, mitä varusteita siinä pitäisi olla valmistenumeron perusteella.

Lue lisää: Nousukausi alkaa jo näkyä taksialalla – koronan sotkemassa kuljetusbisneksessä tarvitaan taas lisää kuljettajia

Rantanen kertoo myös ystävänsä joutuneen tällaisen rikoksen uhriksi.

– Hän osti suomalaisen ammattilaisvälittäjän avustamana Saksasta auton, joka olikin puoli vuotta aiemmin Sveitsissä varastettu ja sen jälkeen auton identiteetti oli muutettu. Tämä auto takavarikoitiin ja ystäväni menetti rahat sekä auton. Hän makseli pitkään vielä pankkilainaa autosta, jonka poliisi palautti sveitsiläiselle vakuutusyhtiölle.

Korvauksien osalta Rantanen kertoo ammattivälittäjää käyttäneen uhrin jääneen lopulta puille paljaille.

– Kiinni jäänyt myyjä oli varaton. Hän oli vain rikollisketjun viimeinen lenkki. Suomen syyttäjän mielestä myöskään välittäjä ei olisi voinut tunnistaa autoa varastetuksi.

Rantasen mukaan auton kloonaus voidaan tunnistaa tarkastuksen yhteydessä käytännössä vain vertaamalla auton varusteita tehtaan varusteluetteloon.

– Tällainen tarkastus pitäisi aina tehdä, jos on ostamassa kalliimpaa autoa hiukankaan epäilyttävältä myyjältä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?