Uusi laki on nyt voimassa – jopa Alko ja Yle joutuvat hankkimaan sähköautoja uhkasakon uhalla

Kyseessä on laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista.

Puhtaiden ajoneuvojen hankintadirektiivi (CVD) velvoittaa kaikkia EU-maiden julkisia hankintayksikköjä, kuten kuntia, kaupunkeja, valtion hankintayksiköitä ja -yhtiöitä raportoimaan ajoneuvokalustonsa päästöt kansalliselle viranomaiselle.

3.8.2021 12:19

Uusi, elokuun alussa voimaan astunut laki perustuu niin sanottuun EU:n puhtaiden ajoneuvojen hankintadirektiiviin, joka velvoittaa julkista sektoria huomioimaan uhkasakon uhalla uusien ajoneuvojen hankinnoista syntyvät päästöt.

Käytännössä uusi laki velvoittaa julkisen sektorin hankkimaan käyttöönsä erityisesti täyssähköautoja ja lataushybridejä.

Kuntien ja kaupunkien lisäksi uuden lain piiriin kuuluvat myös muun muassa valtionyhtiöt kuten Alko ja Yleisradio.

Lue lisää: Ovatko ukkonen, kova vesisade ja sähköauto vaarallinen yhdistelmä?

Jotta Suomi saavuttaa sille asetetut päästötavoitteet, on suurimmille kaupungeille määrätty muita tiukemmat autonhankintakriteerit.

Nämä kaupungit ovat: Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.

Kyseisten kaupunkien uusissa henkilöauto- ja kuljetuspalveluhankinnoissa jopa puolet on oltava ”päästöiltään puhtaita”.

Puhtaiksi luokitellaan laissa vuoden 2025 loppuun asti autot, joiden CO2-päästöt ovat enintään 50 g/ km.

Käytännössä näin tiukan määritelmän täyttävät vain täyssähköautot ja jotkin aivan uusimmista lataushybrideistä.

Lue lisää: Tässä ovat Kainuun ensimmäiset sähkötaksit – ”Akuston varaustaso näytti viittä prosenttia”

Uuden lain voimaantulon on jo ennakoitu aiheuttavan joukon ongelmia kunnissa ja muissa julkisissa hankintayksiköissä.

– Onko kunnilla valmius toimia ja raportoida direktiivin mukaisesti? Onko tarjolla tarpeeksi kriteerit täyttäviä päästöiltään puhtaita ajoneuvoja? Mitä maksaa sähköautoja tukevan infran rakentaminen kunnille? Ruvetaanko nyt kikkailemaan hankinnoissa niin, että direktiivi täyttyy, mutta päästöt saattavat jopa kasvaa? Hankitaanko puhtaita ajoneuvoja, jotka seisovat tallissa, eikä niillä oikeasti ajeta? Miten autojen päästöjä seurataan ja raportoidaan? Miten ylipäätään osataan tehdä oikeanlaisia hankintoja, jotta päästötavoitteet saavutetaan, kysyy esimerkiksi Vediafi Oy:n projektijohtaja Lasse Nykänen.

Nykäsen edustama yritys on kehittänyt ajoneuvokaluston päästöhallintatyökalun, jonka tarkoituksena on auttaa suurkäyttäjien kalusto- ja kuljetuspalveluhankinnoissa.

Lue lisää: Alle 50 000 euron sähköauto harkinnassa? TM testasi ja löysi niukalla erolla voittajan

– Pilotoinnin avulla selvisi, että kunnilla ei ole juurikaan olemassa tietoa ajoneuvokalustonsa päästöistä. Jos ostetaan puhdasta kalustoa, jolla ei kuitenkaan juuri ajeta, on se tyhmintä mitä voidaan tehdä, Nykänen sanoo.

Pelkästään kunnilla ja kaupungeilla on tällä hetkellä henkilöautoja omistuksessaan tai käytössään noin 10 000 kappaletta. Lisäksi julkiset hankintayksiköt kilpailuttavat ja tekevät ajoneuvo- tai kuljetuspalveluhankintoja vuositasolla yhteensä reilulla 250 miljoonalla eurolla.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?