Ajatko automerkillä joka yhdistetään edullisuuteen? Tai autolla, jonka merkin mainitseminen saa kanssakansalaiset ajattelemaan automaattisesti esimerkiksi moderniutta tai nopeutta?
Lue lisää: Edulliset nuorisodieselit nousseet suureen suosioon – kauppiaan mukaan muutos on jopa hämmästyttävä
Automerkkeihin liitetyt uunituoreet mielikuvat käyvät nyt ilmi yli tuhat vastaajaa keränneestä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksesta, jossa suomalaisia pyydettiin yhdistämään tiettyjä automerkkejä etukäteen valikoituihin adjektiiveihin.
– Makuasioista voi aina kiistellä ja autot herättävät yllättävän paljon erilaisia tunteita, alustaa tutkimuksen teettäneen Kamuxin Suomen aluepäällikkö Tero Mänty.
Käytettyjen autojen kauppaa päivittäin tekevää Mäntyä kiinnostaa ammatillisesti esimerkiksi Audin hyvä menestys.
Audi käy nimittäin kaupaksi osin esimerkiksi siksi, että moni pitää sitä yksinkertaisesti tyylikkäänä.
Tutkimuksen mukaan näin ajattelee peräti joka viides.
Lue lisää: Autokauppa toipumassa: Kesäkuussa myytiin liki 10 000 henkilöautoa – lähes joka kolmas sähköinen
Audin tämänkertainen tulos on sikälikin kiintoisa, että merkin tyylikkyysarvio on nyt kolme prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin.
Hieman erilaisen adjektiivin eli arvostuksen osalta Audi puolestaan sijoittuu toiseksi (14 %), jääden kuitenkin selvästi jälkeen ylivoimaisesta arvostusykkösestä Mercedes-Benzistä (35 %).
Lue lisää: Miksi ulkomailta tuotu käytetty auto pelottaa ostajaa? Yksi syistä on ylivoimainen ykkönen
– Audi on mielestäni onnistunut pysymään hyvin aina eri aikojen muotokielessä kiinni ollen silti aina uskollinen omalle ilmeelleen. Tällainen ajattomuus on varmasti monen mielestä tyylikästä, Mänty arvioi.
Perheautoiksi soveltuvat suomalaisten mielestä samaisen tutkimuksen mukaan erityisesti Volvo ja Toyota.
– Merkkien järjestyksen muuttumattomuus näissä vertailuissa kertoo paitsi merkkien ansiokkaasta kehitystyöstä turvallisuuden saralla myös siitä, kuinka hitaasti mielikuvat muuttuvat.
Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista.
Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Suomalaisten mielikuvia automerkeistä
Luotettava
Toyota 22%
Volvo 14%
Mercedes-Benz 11%
Turvallinen
Volvo 34%
Mercedes-Benz 13%
Toyota + Audi 9%
Tyylikäs
Audi 20%
BMW 13%
Mercedes-Benz 12%
Kallis
Mercedes-Benz 20%
BMW 18%
Porsche 14%
Edullinen
Dacia 34%
Kia 13%
Fiat 12%
Perheauto
Volvo 16%
Toyota 14%
Volkswagen 13%
Nopea
Porsche 33%
BMW 16%
Jaguar 14%
Vähäpäästöinen
Tesla 39%
Toyota 10%
Audi + Ford + Mercedes-Benz 4%
Arvostettu
Mercedes-Benz 35%
Audi 14%
BMW 9%
Moderni
Tesla 25%
Audi 13%
BMW 9%