Autoalan asiantuntija esittää arvionsa polttomoottori­autojen tulevaisuudesta Suomen maanteillä

Polttomoottoriautojen kauppa ei ole kuolemassa vielä pitkään aikaan, vakuuttaa autoalan asiantuntija.

Suomessa on läntisen Euroopan vanhin autokanta, jonka keski-ikä oli viime vuoden vaihteessa 12,5 vuotta. Autokannan vanhuus antaa omat haasteensa fossiilittomaan autoiluun siirtymiselle.

15.7.2021 6:45

Suomen maanteillä hätkähdettiin, kun Euroopan komissio esitti keskiviikkona, ettei uusia polttomoottoriautoja myytäisi EU:n alueella enää vuodesta 2035 eteenpäin.

Esityksen taustalla on ajatus fossiilisten polttoaineiden vähentämisestä, jotta liikenteen aiheuttamat päästöt saataisiin vihdoin kuriin.

Lue lisää: EU:n ilmastopaketti: Loppu uusille polttomoottoriautoille häämöttää

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan korvaan 14 vuoden aikaikkuna kuulostaa samaan aikaan sekä lyhyeltä että pitkältä.

Rissan mukaan tavoitteen ensimmäinen haaste tulee siinä, kuinka nopeasti autovalmistajat voivat muuttaa vanhat polttomoottorilinjansa uusiksi täyssähkölinjoiksi. Rissa kertoo, että tuotantolinjojen muutos voi vaatia valmistajilta muutaman vuoden aikana jopa kymmenien miljardien investointeja.

– Onhan se hurja muutos, mutta autoteollisuus on sitoutunut tähän ja tuskin panee kampoihin, Rissa sanoo.

EU-komission asettaman tavoitteen kenties kiinnostavin kysymys suomalaisten näkökulmasta koskee ladattavien autojen hankintatukia.

Rissa kertoo, että Suomessa on läntisen Euroopan vanhin autokanta, jonka keski-ikä oli viime vuoden vaihteessa 12,5 vuotta. Auton keskihinta puolestaan liikkui 6 800 eurossa, mikä on roimasti vähemmän kuin uuden täyssähköauton hinta.

– Aika harvalla suomalaisella, jolla on se 6 800 euron polttomoottoriauto, on varaa hypätä suoraan 40 000 euron täyssähköautoon. Se vaatii pidemmän, portaittaisen siirtymän hintaluokasta toiseen, Rissa selittää.

Perähikiällä pystytään vaihtamaan täyssähköautoihin vasta sitten, kun latauspisteitä on riittävästi, ja käytettyjen autojen valikoimasta löytyy omalle kukkarolle sopiva malli.

Avain päästöttömämpään Suomeen piileekin Rissan mukaan siinä, että markkinoille saadaan nopeasti edullisempia, käytettyjä sähköautoja.

– Meillä pitäisi olla 50 vuoden kuluttua täällä niin paljon käytettyjä sähköautoja, että viimeinenkin Matti Meikäläinen kykenee siirtymään sellaiseen. Tämä on kovin haasteemme, ja siihen tarvitaan merkittäviä hankintatukia varsinkin ensimmäisen neljän, viiden vuoden aikana tästä eteenpäin, Rissa sanoo.

Suomalaiskuluttajien tukipaketit sähköauton hankintaan eivät ole olleet tähän mennessä suurmenestyksiä. Reilun kolmen vuoden mittainen sähköautojen tukimalli on päättymässä vuoden lopussa, mutta siihen varatusta 24 miljoonasta eurosta on käytetty vasta alle puolet.

– Se kuvaa hyvin sitä, ettei yksityinen kuluttaja vain käytännössä pysty pomppaamaan suoraan siihen uuden sähköauton ostamiseen.

Mutta miten käy polttomoottoriautojen?

Rissa näkee, että Suomessa voi vuoteen 2030 mennessä olla maksimissaan noin 800 000 ladattavaa autoa, jolloin liikenteeseen ja pihateille jää yhä noin kaksi miljoonaa polttomoottoriautoa.

Vanhat bensa- ja dieselkoneet eivät siis ole katoamassa Suomesta vielä pitkiin aikoihin. Se, että polttomoottoriautojen valmistus kielletään, ei tarkoita sitä, etteikö niitä saisi vielä käyttää, myydä ja ostaa, Rissa muistuttaa.

– Suomessa ajetaan polttomoottoriautoilla vielä pitkälle 2030-luvulle. Ne eivät tule häviämään markkinoilta mihinkään.

Rissan arvion mukaan käytettyjen autojen arvo tulee pysymään kohtuullisen vakaana.

– Se on jo valmiiksi niin alhainen, ettei siinä edes ole paljoa tiputettavaa.

Autojen korkean käyttöiän ja matalien hintojen lisäksi Suomi siirtyy sähköautoihin muita maita hitaammin maantieteensä takia. Meillä etäisyydet ovat pitkiä ja useat ihmiset asuvat haja-asutusalueilla kaukana julkisen liikenteen reiteistä.

– Pienten kylien pihat ovat täynnä näitä muutaman tuhannen euron autoja, joita koko perhe tarvitsee liikkumiseen.

Lue lisää: Autoala ilmastopaketista: ”Keskiverto­suomalaisen tulisi löytää yli 30  000 euroa välirahaa pystyäkseen vaihtamaan autonsa uuteen”

Rissan mukaan sähköautojen latausinfra vaatii merkittävää parannusta, ennen kuin kukaan Pohjolan erämaassa asuva saadaan innostumaan sähköautoilusta. Se taas vaatii oman investointiratkaisunsa.

– Perähikiällä pystytään vaihtamaan täyssähköautoihin vasta sitten, kun latauspisteitä on riittävästi, ja käytettyjen autojen valikoimasta löytyy omalle kukkarolle sopiva malli, Rissa tiivistää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?