Kauko osti ”kesäauton” – vei kerran näyttelyyn ja pokkasi heti kaksi palkintoa - Autot - Ilta-Sanomat

Kauko osti ”kesäauton” – vei kerran näyttelyyn ja pokkasi heti kaksi palkintoa

Joensuulainen Kauko Sokkanen osti vuonna 2000 vuosimallin 1960 Mercedes-Benz 190 SL -avoauton, jollaiset kuuluivat Hollywoodin kultakaudella filmitähtien suosikkeihin.

Kauko Sokkasen mukaan ajamiseen kuuluu olennaisena osana kaulaliina.

23.6. 11:30

– Vuoden 2000 helmikuussa olin mökillä, jonne serkkupoika tuli käymään ja ilmoitti, että ”nyt olisi kesäauto tiedossa”. Lähdimme siltä istumalta Mercedestä katsomaan. Myyjällä, joka omisti autosta kolmasosan, oli näyttää autosta vain kaksi valokuvaa. Kiinnostuin kuitenkin ja selvitin auton taustat.

Mercedes-Benz 190 SL:n ohjauspyörän takana Hollywood-tähdistä nähtiin muun muassa Grace Kelly, Rita Hayworth ja Frank Sinatra.

– Kun oli poikkeamassa Joensuussa niin päätin käydä Mercedestä katsomassa. Ei mennyt kuin 15 minuuttia niin löimme kaksikolmasosaa Mercedeksestä omistaneen myyjän kanssa kättä päälle ja ostin auton itselleni. Seuraavana päivänä Mercedeksestä oli myynti-ilmoitus silloisessa Keltaisessa Pörssissä. Kyselyjä oli paljon, mutta ehdin ensin, Sokkanen sanoo.

Sokkasen Mercedes oli tuotu Suomeen vuonna 1988 Kaliforniasta. Auto entisöitiin huolellisesti Suomessa ja se museokatsastettiin vuonna 1998.

Sokkanen sanoo 20 vuoden aikana ajaneensa kesäisin noin 3 000 kilometriä.

– Ja myös luotettava auto. Ei ole tarvinnut kahteenkymmeneen vuoteen tehdä autolle mitään. Tietysti normaalit öljynvaihdot ja sen sellaiset. Pidän huolen siitä, että talvellakin käyn kerran kuussa autotallilla painamassa napista moottorin käyntiin ja käyttämässä sen käyntilämpötilaan. Kesällä myös kelien niin salliessa suoritan aina myös pienen ajolenkin, Sokkanen sanoo.

– Mercedes on hyvä ja herkkä auto ajaa. Tällä ilkiää ajaa myös hiljaa. Kaulaliina pitää olla kaulassa kun ajelee. Se suojaa ja kuuluu vähän niin kuin auton tyyliin, merkin maahantuojan Vehon laatimassa tiedotteessa.

Sokkanen kertoo, että hänen Mercedeksensä on varustettu taittuvan kangaskaton ohella myös irrotettavalla kovakatolla.

– Auton kovakatto on nojannut vuosikymmenet autotallissani seinää vasten. Kattoon on tiivisteet ja kaikki asennukseen tarvittava olemassa, mutta en ole käyttänyt sitä kertaakaan senkään takia, että ennen katon asentamista koko kangaskattorakenne tulisi purkaa autosta pois.

–  Valkoinen väri ja musta nahkasisusta käy myös mielestäni hyvin yhteen. Yhdistelmä korostaa auton kauniita muotoja. Tällaisella avoautolla on kiva ajella kauniissa kesäkelissä. Kuulee muun muassa jalankulkijoiden puheet, Sokkanen naurahtaa.

Lue lisää: Tämä taksi kääntää päät Kuopiossa – ”Asiakkaana ollut pariskunta viihtyi pari tuntia kiertoajelulla”

Mallin virallinen esittely nähtiin vuotta myöhemmin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä 1955.

Lue lisää: Katsastusmies löi Heinon, 77, käteen aiheettoman korjauskehotuksen – lasku oikaisusta napsahti lopulta täysin syyttömälle

Sokkasen auto herättää kiinnostusta.

– Tien päällä saan paljon peukutuksia ja hymyileviä kasvoja näen joka kerta. Kaunis auto tämä on. 2000-luvun alkupuolella minua pyydettiin tuomaan Mercedes erääseen autonäyttelyyn. Kaksi palkintoa toin sieltä kotiin mukanani: näyttelyn kaunein ja yleisöäänestyksen kakkospalkinto, Sokkanen hymyilee.

Sokkanen saa hienon autonsa ansiosta peukutuksia ajaessaan.

Mercedes-Benz 190 SL

Mercedes-Benz 190 SL kehitettiin 180-mallin pohjalta Mercedes-Benz 300 SL-urheiluautomallin, eli niin sanotun lokinsiipi-Mercedeksen rakennetta muistuttavalla tavalla. Molemmat automallit esiteltiin ensikertaa New Yorkin autonäyttelyssä vuonna 1954. New Yorkissa ei kuitenkaan nähty Mercedes-Benz 190 SL:n lopullista ja viimeisteltyä mallia. Esillä oli prototyyppi, jonka tekniikka oli testaamatta ja sen ulkomuodot ja varusteet viimeistelemättä.

Mallin virallinen esittely nähtiin vuotta myöhemmin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä 1955 ja tuotantoon auto saatettiin kahta kuukautta myöhemmin. 190 SL:n lopullinen versio oli sporttinen kahden hengen avoauto, näyttelyn upein ja kaunein uutuus, jolle autolehdistö antoi nopeasti lempinimen Miss Urheiluauto.

Uudistetun mallimerkinnän mukaisesti 190 SL:n nokalle asennettiin uusi 1,9-litrainen yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu nelisylinterinen moottori, jonka suurin teho oli tuohon aikaan merkittävä: 77 kW (105 hv). 190 SL:n huippunopeus on 170 km/h, joka teki autosta yhden aikakauden nopeimmista sarjatuotantoautoista. Kahdella Solex 44 PHH -putouskaasuttajalla varustettu uutuusmoottori synnytti lopulta moottoriperheen, joka nähtiin myös 180-220 d -henkilöautojen nokalla. Moottori oli paitsi tehokas niin myös 8,6 l/100 /km keskikulutuksella huomattavan taloudellinen.

Vuosien 1955-1963 aikana Sindelfingenin autotehtaalla Saksassa rakennettiin kaikkiaan 25 881 kappaletta 190 SL -autoja, joista peräti 80 prosenttia meni vientiin. Mercedes-Benz 190 SL:n ohjauspyörän takana Hollywood-tähdistä nähtiin muun muassa Grace Kelly, Rita Hayworth ja Frank Sinatra.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?