Käytettynä ostetun Audin mittaristoon pomppasi varoitusvalo – sitten tuli hiljaisuus - Autot - Ilta-Sanomat

Käytettynä ostetun Audin mittaristoon pomppasi varoitusvalo – sitten tuli hiljaisuus

Käytetyn auton ostajan ja myyjäliikkeen välille kehkeytyi riita autoradion korjauskuluista.

Kuluttajan ottama kuva mittaristosta, jossa näkyy keltainen merkkivalo. Kuluttaja epäili, että autossa olisi sähkövika.

21.6.2021 11:10

Radio vaikeni tilanteessa, jossa kuluttaja oli ajanut ostamallaan Audi A6 -henkilöautollaan vasta muutaman kuukauden, noin 4 000 kilometriä.

Hän osti 2010 käyttöönotetun saksalaisen menopelin, kun sillä oli ajettu 264 000 kilometriä. Hintaa autolla oli 13 900 euroa.

Ongelman selvittelyyn kului rahaa. Auton vahvistin oli vaihdettava, koska Multi Media Interface -järjestelmä ei toiminut. Korjauskulut olivat 1 932 euroa.

Kuluttaja oli napannut auton mittaristosta valokuvan, jossa näkyy keltainen varoitusvalo. Kuluttaja epäili, että autossa oli sähkövika.

Huoltoliikkeen raportin mukaan vahvistinyksikön läheisyydessä oli ollut kosteutta ja sitä oli myös vahvistinyksikössä. Piirilevy oli paikoin hapettunut, mutta se ei ollut kuitenkaan palanut eivätkä komponentit olleet sulaneet.

Kosteus oli voinut johtaa komponenttien sisäiseen oikosulkuun. Raportissa oli myös valokuvia vahvistinyksikön osista, joissa oli jälkiä kosteudesta.

Kuluttaja otti noin kolme kuukautta kaupanteon jälkeen yhteyttä myyjään ja vaati myyjäliikkeeltä 1 500 euroa korjauskustannuksista.

Vahvistinyksiköstä otetuissa valokuvissa näkyy kosteuden aiheuttamia jälkiä.

Myyjä kiisti vaatimuksen ja piti tapausta normaalina auton kulumisena eikä virheenä. Jos ongelma olisi ollut autossa myyntihetkellä, niin se olisi myyjän mukaan huomattu silloin. Myyjä oli ohjeistanut kuluttajaa ostamaan käytetyn osan, jolloin kustannus jäisi 400 euroon.

Käytetyn auton kaupassa ostajan odotuksia arvioidaan erityisesti auton kunnon, iän ja ajettujen kilometrin perusteella. Myyjä ei vastaa vioista, jotka johtuvat auton normaalista kulumisesta.

Ostajan on kuitenkin varauduttava siihen, että käytettyyn autoon voi joutua piankin kaupan teon jälkeen tekemään korjauksia.

Piirilevyissäkin oli kosteuden jättämiä jälkiä, muttei kuitenkaan merkkejä hapettumisesta.

Kuluttajariitalautakunta sai ratkaistavaksi kiistan vaienneesta autoradiosta, koska osapuolet eivät löytäneet radiosta yhteistä säveltä. Lautakunta totesi, että vahvistinyksikössä oli ”epätavanomaista kosteusvaurioiden aiheuttamaa vikaa”.

Koska ei osoitettu, että yksikkö olisi rikkoutunut tapaturmaisesti tai ostajan menettelyn takia, oli autossa kuluttajansuojalain tarkoittama virhe.

Lue lisää: Käytetyn Škodan maalipinta oli meikattu taitavasti – ensimmäinen pesu paljasti karun totuuden

Lautakunnan ratkaisukäytännön mukaan hyvitystä määritettäessä otetaan huomioon saisiko ostaja hyötyä siitä, että auto tulee korjauksen jälkeen parempaan kuntoon ikäänsä ja ajomääräänsä nähden.

Lue lisää: Mercedeksen ostanut löysi runkopalkista epäilyttäviä jälkiä – myyjä lohdutti, että huonommin varusteltuja myydään kalliimmalla

Myyjäliikkeen pitää osallistua korjauskustannuksiin siinä määrin, että ostajan kulut eivät enää ole yllättävän suuret, lautakunta muistuttaa ratkaisussaan.

Yksimielinen lautakunta suositti, että myyjäliike antaa ostajalle 300 euron hinnanalennuksen. Lautakunnan ratkaisu on toukokuulta.

Lue lisää: Autonsa tankanneen matka katkesi: Polttoaine oli kuin puuroa – dieselin myyjä kiisti 8 600 euron korjausvaatimuksen

Lue lisää: Käytettynä ostettu Alfa Romeo kesti vain 20 minuuttia, kävi kuudesti korjaamolla – lopulta paljastui erikoinen tieto

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?