Mercedeksen ostanut löysi runkopalkista epäilyttäviä jälkiä – myyjä lohdutti, että huonommin varusteltuja myydään kalliimmalla - Autot - Ilta-Sanomat

Mercedeksen ostanut löysi runkopalkista epäilyttäviä jälkiä – myyjä lohdutti, että huonommin varusteltuja myydään kalliimmalla

Myyjän on kerrottava oma-aloitteisesti ostajalle, jos autolla on kolaroitu niin pahoin, että se on ollut kolarin vuoksi pois rekisteristä tai vakuutusyhtiö on sen lunastanut.

Muutamalla hitsauspisteellä kiinnitetty runkopalkki ei kuulu Mercedes-Benzin vakiovarusteisiin, vaan kyse on kolarin aiheuttamista korjauksista.

18.6. 7:00

Kuluttajariitalautakunnan näkemys on, että ammattimaisesti myyvillä liikkeillä on mahdollisuus käytettyinä maahantuotujen autojen kolarihistorian selvittämiseen. Tosiasiassa käytettyinä tuotujen autojen kaupoissa usein riidellään kolareista, jotka paljastuvat vasta myöhemmin.

Äskettäin IS:n auto- ja liikennesivujen lukija otti yhteyttä ja kertoi kahdesta myynnissä olevasta maahantuodusta kolariautosta, mutta kolareista myynti-ilmoituksissa vaietaan. Kyse on noin 90 000 euron hintaisesta BMW:stä ja 130 000 euron Audista.

Tämä tarina kertoo kuluttajan ostamasta Mercedes-Benz E500 -autosta, josta löytyi kuukausi kaupanteon jälkeen vahvat viitteet kolarista. Muutamalla hitsauspisteellä kiinni hitsattu pitkittäinen runkopalkki oli siitä kuluttajan mielestä hyvä näyttö.

Lisäksi autoa tutkineen merkkikorjaamon raportti antoi viitteitä mahdollisesta lunastuksesta. Raportin mukaan auto olisi varmuudella ollut isossa kolarissa.

Auto oli jättänyt omistajansa kerran tielle ja siihen oli vaihdettu muun muassa termostaatti, jarrulevyt, öljynlauhdutin, iskunvaimentimet ja etupyörien laakerit.

Ostaja maksoi syksyllä 2019 Mersusta 23 900 euroa. Se oli otettu käyttöön 2009 ja kilometrejä oli takana 166 000.

Kuluttaja arveli, että autossa oli jo aiemmin tehty runsaasti korjauksia.

Kuluttaja vaati myyjäliikkeeltä 5 000 euron korvausta ja 662 euron korjauskuluja. Kuluttaja kertoi käyttäneensä tuhansia euroja korjauksiin ja piti myyjää yhteistyöhaluttomana.

Kuluttaja arveli, että autossa oli jo aiemmin tehty runsaasti korjauksia: vaihdettu umpiot, etummainen pitkittäispalkki oli oiottu, pitkittäiset alumiinipalkit oli todennäköisesti vaihdettu, kyljessä oli vauriokorjaus, pelti aaltoili, puskurit oli maalattu ja auto puolsi oikealle.

Myyjä muistutti, että auto oli ennen kaupantekoa katsastettu, joten kaikki oli kunnossa. Myyjä muistutti myös, ettei auton kolarihistoriasta ole virallista tietoa eikä ostajan antamien tietojen paikkansapitävyydestä ole takuita: jos vikoja olisi ollut, olisi ne katsastuksessa huomattu.

Auton tutkineen korjaamon raporttiakin myyjä epäili, ja kyseenalaisti mahtoiko se edes olla merkkiliikkeen kirjoittama. Arveluja on paljon, mutta varmuutta ei ole, myyjä muistutti.

Kauppahintaa myyjä piti edullisena ja lohdutti ostajaa, että parhaillaankin myynnissä on huonommin varusteltuja samanlaisia autoja noin 30 000 eurolla.

Kuluttaja oli myyjän mielestä saanut markkinahintaa halvemmalla autonsa ja muistutti, että jos ostaja ei edes ole myyjään yhteydessä ja teettää korjauksetkin itse, niin silloin ei myyjää voi syyttää yhteistyökyvyttömäksi.

Kuluttajariitalautakunta ratkaisi kiistan toukokuussa. Lautakunnan mukaan merkkikorjaamon havainnot auton tiedoista ja rungon hitsauksista tukevat arviota siitä, että auto on ollut merkittävässä kolarissa, eikä mikään viitannut siihen, että korjaamon havaintoja olisi syytä epäillä.

Lautakunnan mukaan auton kolarikorjaukset on tehty osittain puutteellisesti.

Lautakunta toteaa myös, että myyjä ei ole näyttänyt tai edes väittänyt, että kolarista olisi kerrottu kuluttajalle.

Oli mahdollista, että öljynlauhdutin ja iskunvaimentimet olisivat vaurioituneet kolarissa, vaikkei sitä varmuudella voikaan osoittaa ja vauriot olivat autossa jo kauppaa tehtäessä. Ostajalla oli täysi syy odottaa, että osat olivat autoa luovutettaessa kunnossa, lautakunta totesi.

Lautakunta muistutti myyjäliikettä, että tavanomaista markkinahintaa pienemmällä kauppahinnalla voi olla merkitystä virhevastuun kannalta, jos hinnan alentaminen on perustunut selvästi yksilöityyn ja ostajalle kerrottuun vikaan tai puutteeseen.

Lue lisää: Käytettynä ostettu Alfa Romeo kesti ajoa 20 minuuttia – kuudesti korjaamolle, kunnes paljastui erikoinen tieto

Yksimielinen lautakunta suositti, että myyjäliike antaa ostajalle 4 000 euron hinnanalennuksen, koska auton kunto ja rungon vauriot alentavat auton arvoa useita tuhansia euroja.

Lue lisää: Käytetyn Škodan maalipinta oli meikattu taitavasti – ensimmäinen pesu paljasti karun totuuden

Lautakunta suositti lisäksi 350 euron vahingonkorvauksen maksamista iskunvaimentimien ja öljynlauhduttimen korjauksesta.

Lue lisää: Näin voi käydä, kun ostaa noin 12 vuotta liikenteessä olleen auton – ostaja kirjasi uuvuttavan pitkän vikalistan heti kaupan jälkeen

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?