Nuori ranskalaismerkki lyö kiilaa edustus­sedaneiden ytimeen – takapenkillä lokoisat oltavat

Ensitesti: Edustusluokan DS 9 tarjoaa hienostunutta ranskalaista karismaa.

DS 9 edustaa ranskalaismerkin huippua.

17.6.2021 10:30

DS on nuori ranskalainen automerkki, joka lanseerattiin vasta vuonna 2015. Sortimentissa on tällä hetkellä kolme mallisarjaa, kun markkinoille saapuu DS:n viimeisin luomus, DS 9 – edustussedan – siis ns. ministeriauto, tai ainakin alivaltiosihteerin kiesi.

yöhemmin tänä vuonna lanseerataan vielä DS 4, ja kahta muuta mallisarjaa odotetaan edelleen saapuvaksi lähivuosina. Valikoima kasvaa siis suuremmaksi, vaikka varsinaiseksi volyymimerkiksi DS ei todennäköisesti edes tavoittele – ei ainakaan Suomessa.

Emoyhtiö Stellantiksen mukaan DS 9 on sekoitus hienostunutta suunnittelua, perinteitä ja viimeisintä teknologiaa. Painottaakseen nykyaikaisuuttaan DS on osallistunut Formula E -sarjaan, ja on menestynytkin siellä hyvin, sillä plakkarissa on jo kaksi mestaruutta. Näin ollen ei olekaan ihme, että DS:n koko mallisto on sähköistetty.

Uusi DS 9 saapuu premium-merkin huipulle, ja tarjolle tulee yksi bensiiniversio (225 hv) sekä eritehoisia lataushybridejä. Joillekin ranskalaiset autot ja premium-status saattaa kuulostaa oudolta, mutta maailma muuttuu, tai oikeammin palaa juurilleen, sillä olivathan DS 9:n ideologiset edeltäjät DS, SM, XM ja C6 ehtaa ranskalaista premium-eksotiikkaa.

Kyllä kelpaa!

Ulkopuolelta katsoen DS 9:n juttu ovat loppuun asti mietityt mittasuhteet. Auto on liki viisimetrinen, leveyttä on lähes 1,9 metriä ja akseliväli on noin 2,9-metrinen. Kyljet ovat virtaviivaiset ja jatkuvat yhtenäisinä etuosan ajovaloista takavaloihin. Etu- ja takaylitysten suhdetta akseliväliin on mietitty hartaasti, jotta kokonaisuus olisi ajattoman arvokas. Onko suunnittelussa onnistuttu, voi jokainen itse tykönään päättää, mutta yritystä ei tämän DS:n kohdalla ainakaan ole puuttunut.

– DS 9:n ydin on ranskalaista luksusta, edistyksellistä teknologiaa ja historiaa unohtamatta. DS 9 on tärkeä lippulaivatuote koko brändille. DS 9 ei varmastikaan ole volyymillisesti tärkeä tuote, mutta muuten sen merkittävyyttä ei sovi väheksyä. Se volyymimalli tulee olemaan myöhemmin tänä vuonna lanseerattava DS 4, kertoo DS:ää maahan tuovan Auto Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle Ilta-Sanomille.

Lue lisää: Koeajossa tyylitietoisen pistokehybridi: DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Plug-in Hybrid Grand Chic erottuu edukseen

DS 9:n keulassakaan ei tyydytä tavanomaisuuteen.

DS 9:ään sisälle astuessa kohtaa merkille tyypillisen aistillisen atmosfäärin. Nahkaa on käytetty paljon, ja materiaalit tuntuvat kosketettaessa laadukkailta – ja sitä ne ovatkin. Tärkeällä takaistuimella on tilaa pitkällekin matkustajalle, mutta jos etuistuimella istuu hujoppi henkilö, voisi jalka- ja etenkin varvastilaa olla piirun verran enemmänkin. Tämä ei kuitenkaan varsinaisissa edustustehtävissä ole todennäköisesti ongelma, sillä oikean etuistuimen voi siirtää takaa nappia painamalla takaistuimelta eteenpäin – eihän etuistuimella yleensä tällöin ole matkustajaa. Tilojen puolesta voi todeta, että neljä 185-senttistä henkilöä matkustavat DS 9:ssä varsin leppoisasti.

Lue lisää: Ranskalaisen auton­valmistajan huippumalli Suomeen – laajahko hintaskaala julki

Ilta-Sanomat kertoo DS 9:n ensitestin havainnoista huomenna perjantaina paperilehdesä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?