Škoda Octavia Combi 1.5 TSI G-Tec kuluttaa kaasua hyvin maltillisesti - Autot - Ilta-Sanomat

Kuinka edullisesti kaasuhybridi-perheauto voi kulkea? Teimme pitkän matkan kulutustestin – ja tässä tulos

Škoda Octavia Combi 1.5 TSI G-Tec kulutti kaasua hyvin maltillisesti Ilta-Sanomien koeajossa.

Maa- tai biokaasulla ajaminen tulee polttoaineen osalta varsin edulliseksi. Kaasu-Octaviaa tankattiin muun muassa kuvan Knehtilän tilan biokaasuasemalla.

16.6. 7:00

Kaasuhybridit eivät ole tällä hetkellä erityisen suuressa suosiossa johtuen ainakin osittain ennen kaikkea siitä, että tarjonta on vähäistä.

Vuoden Autoksi 2021 Suomessa valittu Škoda Octavia on kuitenkin yksi sellainen malli, josta myös kaasuhybridi on saatavilla. Octavian kaasuhybridin hinnat alkavat hieman alle 29 000 eurosta, eli uudeksi perusperheautoksi se ei ole kovin kalliskaan.

Ilta-Sanomien koeajossa oli Octavia Combi 1.5 TSI G-Tec Style DSG, ja ajoimme autolla reippaasti, lähes 1 400 kilometrin testirupeaman. Kolmen hengen kuormalla runsaine matkatavaroineen saavutimme kaasu-Octavialla pitkällä, noin 500 kilometrin siirtymällä parhaimmillaan 3,2 kilon kaasukulutuksen sadalla kilometrillä.

Octavian tietoviihdejärjestelmä oikutteli koeajolla pariin otteeseen niin, ettei radio toiminut yli kymmeneen minuuttiin lainkaan.

Tulos on erinomainen, sillä se alittaa virallisen kulutusarvon. Jos käyttää kaasun keskihintana esimerkiksi 1,4 euroa kilolle, jää sadan kilometrin polttoainekustannukseksi alle 4,5 euroa. Se on todella vähän.

Lue lisää: Hallitus haluaa täyssähköautoille latauspisteet – ”Vedyn liikennekäyttö ei ole markkina­ehtoisesti edennyt”

Koeajolla selvisi myös, että uuden Octavian mukautuva tasanopeussäädin on luonteeltaan hieman ylivarovainen, eikä navigaatiotietoihin perustuva ennakoiva nopeudensäätö toimi aina niin kuin odottaa voisi. Myös auton tietoviihdejärjestelmä jumitti ajoittain niin, etteivät radio tai äänentoistojärjestelmä suostuneet yhteistyöhön toviksi lainkaan.

Parhaimmillaan kaasu-Octavia kulutti pitkällä siirtymällä keskimäärin vain 3,2 kiloa kaasua sadalla. Se on vähemmän kuin virallinen mitattu kulutus.

Palaamme kaasu-Octavian koeajotunnelmiin ja -tuloksiin myöhemmin varsinaisen koeajojutun yhteydessä.

Lue lisää: Bensan ja dieselin hinnoittelutapa on muuttumassa merkittävästi – taustalla mm. sähkö- ja kaasuautojen yleistyminen

Lue lisää: IS:n koeajossa Volkswagen ID.4 – tämän verran akkuun jäi virtaa, kun ajoimme yhtä soittoa moottoritietä Tampereelle ja sitten vielä Kankaanpäähän

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?