Retkeilyautoja rakentavien kannattaa varautua verojen nousuun – TM: Vuosittain lukuisia tapauksia

Moni retkipakun rakentaja on saanut karvaasti kokea, että autoverot menevät maksuun, mikäli rakennellun auton alkuperäinen verotusperuste muuttuu.

Tämän pakettiauton muuttaminen autoverovapaaksi matkailuautoksi saattaa tyssätä esimerkiksi mittasäännöksiin.

9.6.2021 10:00

Pakettiautoaan retkeilyautoksi remontoivien kannattaa varautua autoveroperusteiden muuttumiseen katsastuksessa, kirjoittaa nyt Tekniikan Maailma -lehti.

Pakettiautojen matkailukäyttöä palvelevat muutostyöt ovat aiempaa selvästi suositumpia sillä niin sanottu ”vanlife” eli pakettiautosta rakennellulla matkailuautolla matkaileminen on ollut muodissa jo vuosien ajan eikä buumi tunnu laantuvan.

– Jos asentaa esimerkiksi sängyn, jääkaapin ja keittolevyn pakettiautoon, se ei välttämättä vastaa enää pakettiauton määritelmää, eli se ei ole tavaran kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Antti Hänninen summaa TM:lle.

Lue lisää: Pakettiautosta retkeilyautoksi – näin Katan ja Maken Citroën Jumper muuttui JurVan Camperiksi

Käytännössä ajoneuvon varusteiden lainmukaisuutta arvioidaan tyypillisesti katsastuksessa, josta tehdään tarvittaessa valvontailmoitus Traficomille.

Valvontailmoitus tehdään esimerkiksi sellaisesta pakettiautosta, joka ei täytä varustelunsa vuoksi sen enempää enää pakettiauton kuin matkailuautonkaan määritelmää.

Tien päällä valvontaa suorittaa myös poliisi, jonka resurssit riittävät käytännössä lähinnä vain selkeimpiin ja törkeimpiin tapauksiin puuttumiseen.

Lue lisää: Näin paljon matkailuautoilu maksaa – älä anna kokonaissumman yllättää

Traficomin tilastojen mukaan täysi autovero peritään vuositasolla noin kymmenestä käytetystä pakettiautosta muutetusta matkailuautosta.

Pahimmillaan verotettavat tapaukset voivat olla sellaisia, joissa maksamattomat verot peritään takaisin jopa koko auton olemassaolon eli vuosikymmenien ajalta.

Suunniteltujen muutostöiden verovaikutukset kannattaakin selvittää jo etukäteen Traficomin autoveroneuvonnasta.

Lue lisää: Saisiko telttakatto-Toyotasta tehtyä verovapaan? Nostoteltan tilalle asennettu lasikuitutötterö täyttäisi vaatimukset

– Keskustelupalstoilla ja muualla internetissä saattaa liikkua väärää tai vanhentunutta tietoa ajoneuvon muuttamisesta, Hänninen kertoo TM:lle.

Huonekalusänkyä saa silti kuljettaa

Vuoden 2018 heinäkuusta alkaen autoverottoman matkailuauton vähimmäisomamassa on ollut vanhan 1875 kg:n rajan sijasta tasan 2500 kilogrammaa.

Samassa yhteydessä muuttui myös joukko matkailuauton majoitustilan senttimetrivaatimuksia.

Autoverovapaalle matkailuautolle on siis tarkat tekniset kriteerit.

Nyrkkisääntönä voi lisäksi pitää, että muutoskatsastus vaaditaan viimeistään silloin, kun pakettiautoon on asennetaan kiinteästi yksi tai useampi sänky.

Muutoskatsastusta ei kuitenkaan tarvita, jos sänkyasennus ei ole kiinteä eli huonekalu on kiinni selkeästi vain tilapäisesti ja kuljetusta varten, eli esimerkiksi kuormaliinoilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?