Sähköauton lataamisessa piilee vaara – ”Saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon”

Finanssiryhmä LähiTapiolan asiantuntija pelkää, että sähköautojen määrän lisääntyessä lataamisesta johtuvat vahingot lisääntyvät.

Kotitalouspistorasiaan liitettävä johto ei välttämättä luo vaaraa toisin kuin esimerkiksi mahdollinen liikakuormitus. Siksi jatkuvaan lataamiseen kotioloissa suositellaan erillistä latauslaitetta.

12.6.2021 7:15

Vuoden 2020 lopussa Manner-Suomen rekisterissä oli 9 959 sähköautoa, kun vuotta aiemmin niiden määrä oli 4 830. Ladattavia hybridejä oli vuodenvaihteessa 46 538, kun niitä oli vuotta aiemmin 25 104.

Ladattavien autojen määrän odotetaan edelleen kasvavan nopeasti. Vaikka sähköautojen määrän kasvu ei ole vielä merkittävästi näkynyt lataamiseen liittyvissä vahinkomäärissä, tulevaisuudessa tilanne saattaa kuitenkin olla toinen, LähiTapiolassa ajatellaan.

– Pahoin pelkään, että sähköautojen lisääntyessä erityisesti lataamiseen liittyvät vahingot tulevat lisääntymään. Useimmiten kyse on pienistä oikosuluista tai sähkövioista, mutta pahimmillaan virheellinen lataustapa saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon, LähiTapiola Varsinais-Suomen korvausjohtaja Marko Erkkilä maalailee uhkakuvia.

Ongelmia voi syntyä, kun sähköautoja ladataan autojen mukana tulevilla väliaikaisilla latauspiuh. Vakavin tulipalon uhka ei kuitenkaan liity itse latausjohtoon, vaan pistorasiaan ja siitä lähteviin johtoihin.

– Kun autoa ladataan väliaikaisella johdolla, tulee latausjohto helposti työnnettyä lähimpään paikalta löytyvään pistorasiaan miettimättä asiaa sen kummemmin, Erkkilä kuvailee.

Ongelmallisia voivat olla vuosikymmeniä vanhat pistorasiat. Johdot voivat myös kulkea pitkiä matkoja sähköpääkeskukseen tai ryhmäkeskukseen erilaisten villojen tai sahanpurun ympäröimänä. Pitkäaikaisessa latauksessa johto tai kytkimet voivat kuumeta ja syttyä lopulta palamaan. Kun pistorasiaa käytetään hetkellisesti vaikka auton imurointiin, ei ongelmia vielä pääse syntymään.

– Vaaratilanteita aiheutuu nimenomaan siitä, että sähköautoja ladataan joka päivä ja pitkiä aikoja. Vanhat sähköjohdot eivät välttämättä sitä kestä, ja kun lataus tapahtuu vielä yöaikaan, voi syttyvät tulipalot pahimmillaan johtaa jopa kuolemaan, Erkkilä kertoo.

Lue lisää: Sähköautoihin liittyvät hidaslataus ja pikalataus ovat termeinä tupla­ongelmallisia

LähiTapiola korostaa, että paras tapa varmistaa sähköauton latauksen turvallisuus on hankkia latauslaite. Samassa yhteydessä sähkömies tarkistaa virtalähteen turvallisuuden pääkeskukseen saakka.

LähiTapiola esittää esimerkin: ongelmaa voi havainnollistaa vertaamalla latausta vaikka imurointiin tai hiusten kuivaamiseen föönillä. Aikansa laitteita käytettyään ne kuumenevat, mutta vaaraa ei synny, koska käyttö kestää muutamasta minuutista tuntiin. Sähköautoa puolestaan ladataan monissa tapauksissa joka päivä ja noin kahdeksan tuntia kerrallaan. Se on kova kuormitus erityisesti vanhoille sähköjohdoille, ja laittavat niiden eristyskyvyn testiin.

Lue lisää: Sähköautojen latausmaksut K-Latauksessa muuttuvat – tällainen on radikaalisti erilainen uusi hinnoittelumalli

Lue lisää: Audin, Ferrarin ja Teslan ex-työntekijät löivät päänsä yhteen – jäävätkö sähkön­siirtoyhtiöt nyt nuolemaan näppejään?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?