Uusien täyssähköautojen ensirekisteröinnit Suomessa ohittivat toukokuussa dieselautojen määrän - Autot - Ilta-Sanomat

Nyt se tapahtui Suomessa: Uusien dieselautojen rekisteröinnit jäivät sähköautojen jälkeen

Täyssähköautot kiinnostavat yhä useampaa myös Suomessa.

Diselin suosio on ollut pitkään tasaisessa laskussa.

5.6. 11:15

Suomen henkilöautojen ensirekisteröinneissä nähtiin toukokuussa historiallinen käänne, kun uusien dieselautojen määrä jäi pienemmäksi kuin täyssähköautojen rekisteröinnit.

Diesel oli toukokuussa 954:n henkilöauton käyttövoima, kun vastaava sähköautojen määrä oli 962 kappaletta. Ero on pieni, mutta psykologisesti merkittävä: sähkö ajoi nyt ensi kerran dieselin ohi.

Ilta-Sanomat on jo aiemmin tänä vuonna uutisoinut, että kyseinen käyttövoimakeikaus saattaa tapahtua tämän vuoden aikana. Muutoksen nopeus onkin osoittautunut yllättävän kiivaaksi. Se ei silti tarkoita, että sähköautojen ensirekisteröinnit jatkuisivat joka kuukausi maassamme korkeampina kuin dieselin, mutta pitkän ajan trendi on selkeä: diesel on laskeutunut tasolle, jolle se jäänee pitkäksi ajaksi, kun taas sähköautojen suosio kasvaa hiljalleen yhä korkeammalle.

Lue lisää: Uusien sähköautojen suosio on jo miltei saavuttanut dieselmallit – ohitus jo kevään aikana?

Toukokuussa dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 9,57 prosenttia, sähköautojen 9,65 prosenttia, bensiinin 31,09 prosenttia, ladattavien hybridien 21,67 prosenttia ja ei-ladattavien hybridien 27,20 prosenttia. Kaasuautoja rekisteröitiin hyvin vähän, 81 kappaletta. Uusia etanoliautoja ei rekisteröity enää ainuttakaan.

Kaiken kaikkiaan meneillään olevasta käyttövoimamurroksesta on hyvä huomioida yksi erityisen merkittävä seikka: mikään nykyisistä käyttövoimista ei tule olemaan sellainen ”yksi ja oikea”, joka toimisi kaikille suomalaisautoilijoille ainoana vaihtoehtona. Tämä pätee kaikkiin teknisiin ratkaisuihin.

Vaikka esimerkiksi dieselin suosio on ollut jo pitkään laskusuhdanteessa, ei se tule vielä pitkään aikaan kuihtumaan kokonaan pois. Sama pätee bensiiniautoihin ja vaikkapa ei-ladattaviin hybrideihin.

Käyttövoimakiistelyissä on siksi hyvä muistaa, että tilaa on jokaiselle, ja käyttövoimakartta laajenee, ei kapene. Tämän vuoksi myös koko 2020-luku tulee jäämään historiaan erityisen mielenkiintoisena autoilun historiassa.

Lue lisää: Näin ajokauden alku näkyy vakuutusyhtiössä – vähintään tuhannen euron lisäverokin voi jälleen yllättää

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?