Pyöräliitto: Huoltamaton pyörä on riski liikenteessä – tarkista ainakin nämä asiat

Riskipyörä on myös kallis kukkarolle, sillä huoltamatta jättäminen lyhentää pyörän ja sen osien käyttöikää.

Käyttöesineen lailla myös polkupyörä kuluu ja ottaa osumaa. Vahinkoa voi syntyä myös talven ja mahdollisen seisonnan aikana.

4.6.2021 9:30

Jos polkupyörä on seissyt talven yli tai edellisestä ammattilaisen tekemästä huollosta on yli vuosi, kannattaa pyörä katsastaa perusteellisesti, tiedottaa nyt Pyöräliitto.

– Huoltamaton pyörä on riski liikenteessä sekä ajajalle itselleen että kanssakulkijoille. Huoltaminen on toki myös taloudellisesti järkevää, sillä se pidentää pyörän ja sen kuluvien osien käyttöikää. Bonuksena hyväkuntoinen, huollettu pyörä takaa optimaalisen ajomukavuuden, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Vellu Taskila tähdentää tiedotteessa.

Lue lisää: Autotuojien pomo ehdottaa pyöräilijöille ja potku­lautailijoille promillerajoja, pakollista rekisteröintiä ja liikenne­vakuutusta

Jos pyörä on ympärivuotisessa tai ylipäänsä ahkerassa käytössä, kannattaa se huollattaa ainakin kerran vuodessa, vaikkei se näkyvästi oireilisikaan, kertoo puolestaan samaisessa tiedotteessa Vapaus Bikes Finland Oy:n mekaanikko ja myymälävastaava Erika Weckström.

– Jos pyörä on seissyt pitkään talvivarastossa, ennen käyttöönottoa on hyvä katsoa, ettei se ole saanut kolhuja, kun viereisiä pyöriä on liikuteltu. Katkenneiden pinnojen ja irronneiden vaijereiden lisäksi selkeitä oireita, joihin testiajossa on syytä kiinnittää huomiota, ovat esimerkiksi hutera ajotuntuma, vaihteiden huono vaihtuminen ja jarrutustehon heikkeneminen, Weckström sanoo.

Pyöräliiton vinkit pyörän perushuoltoon:

  1. Ovatko ulkokumit ehjät? Onko kyljissä murtumia tai näyttääkö kumi hapertuneelta? Jos vastaus on kyllä, on aika vaihtaa ulkorenkaat.

  2. Onko renkaissa tarpeeksi ilmaa? Suositeltu paineen skaala on painettu ulkorenkaan kylkeen. Liian löysillä kumeilla ajaminen kuluttaa ulkorenkaiden kyljet, tekee menosta raskasta ja altistaa vannevaurioille ja rengasrikoille.

  3. Ovatko pinnat ehjät? Katso pumpatessa, ettei pinnoja ole poikki.

  4. Tarkista kiekkojen kiinnitys. Etenkin pikalinkulliset kannattaa tarkistaa usein.

  5. Kitisevätkö ketjut? Tiputa ketjujen rullille pieni määrä öljyä per rulla. Pyyhi ulkopinnalta ylimääräinen öljy pois. Käytä ketjuöljyä tai ohutta yleisöljyä, älä koskaan moottoripyörille tms. tarkoitettuja öljyjä. On myös yleinen virhe lotrata ketjuöljyllä, jolloin sitä roiskuu pitkin pyörän takapäätä ja ketjun tahmaiseen pintaan tarttuu likaa, mikä kuluttaa ketjua. Jos ketjut tippuvat, vie pyörä huoltoon.

  6. Toimivatko jarrut? Aja testilenkki ja jarruttele. Jos jarruissa on ongelmaa, riippuu jarrutyypistä, miten pitäisi edetä: jos pyörässä on mekaaninen vannejarru, voit tarkistaa, onko jarrupala kulunut ja auttaisiko vaijerin kiristäminen. Hydraulisia jarruja ei kannata lähteä itse fiksailemaan, jollei ole varma siitä, mitä tekee. Jalkajarruja on niin ikään kinkkisempi kotikonstein korjata.

  7. Jarrujen lisäksi kannattaa tarkistaa, ettei pyörän haarukka, eli etupyörän ja ohjaustangon yhdistävä osa, ole löysällä. Pidä kiinni ohjaustangosta ja haarukasta ja testaa, että ne ovat tiukasti kiinni toisissaan.

  8. Toimivatko vaihteet? Aja testilenkki ja vaihda vaihteet skaalan päästä päähän. Jos vaihtaminen on vaikeaa, vaihteet eivät pysy paikallaan tai rutisevat, on aika huollattaa pyörä.

  9. Rempsottaako jotain irrallaan, kuuluuko ylimääräistä räminää? Jollet osaa paikantaa epämääräisen äänen aiheuttajaa, on hyvä konsultoida ammattilaista.

  10. Tarkista lopuksi vielä turvavarusteet: etu- ja takavalo (molemmat nykyään pakolliset), heijastimet (eteen valkea, taakse punainen, sivuille oranssia tai muuta väriä, ei kuitenkaan punaista) sekä soittokello.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?