Autoliitto selvitti ruuhkamaksujen kannatusta – näin puolueissa ajatellaan ennen vaaleja - Autot - Ilta-Sanomat

Autoliitto selvitti ruuhkamaksujen kannatusta – näin puolueissa ajatellaan ennen vaaleja

Hallituksen ajamien ruuhkamaksujen kannatus vaikuttaa Autoliiton kyselyn mukaan vaisulta.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelmasta löytyviä ruuhkamaksuja on suunniteltu pääkaupunkiseudun ohella muun muassa Tampereelle.

3.6. 7:00

Autoliitto on selvittänyt puolueiden kunnallisjärjestöjen näkemyksiä liikennepoliittisiin kysymyksiin Uudellamaalla, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Tuloksista Autoliitto toteaa, että ruuhkamaksujen kannatus ainakin kuntavaalien alla vaikuttaa laimealta.

Lue lisää: Suomen nuorten edustajiksi nimetyt delegaatit vaativat hallitukselta yksityis­autoilun hankaloittamista – tällaisia ovat ehdotetut kovat keinot

Helsingin Vihreiden kanta on, että pääkaupunkiseudulla sujuva liikkuminen ja ilmastonmuutoksen torjunta edellyttävät, että ruuhkamaksut voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön.

RKP:lla ei ole Helsingissä yhtenäistä kantaa eikä SDP ole myöskään linjannut asiaa yksityiskohtaisesti. SDP:stä kuitenkin ilmoitetaan, että kanta muodostetaan asiantuntijoita kuullen, kun asioita tulee valmisteluun ja päätöksentekoon.

Helsingin Perussuomalaiset, Kristillisdemokraatit sekä Siniset eivät kannata ruuhkamaksuja. Liike Nytin, Keskustan ja Kokoomuksen Helsingin kunnallisjärjestöt eivät vastanneet Autoliiton kyselyyn.

Lue lisää: Kokoomuksen kansanedustajilta selvä kanta autoveroon, tietulleihin ja polttoaineveron nostamiseen – ”Kuntavaaliavaus”

Muualla Uudellamaalla ruuhkamaksut saavat koko lailla täystyrmäyksen vastanneiden puolueiden keskuudessa. Vantaalla SDP ilmoittaa, että se ei ole vielä muodostanut aiheeseen kantaa, mutta Espoon SDP ei kannata ruuhkamaksuja. Kaunaisten SDP:n mukaan ruuhkamaksut voisivat olla tarpeen, sillä henkilöautoliikenne pitäisi saada vähenemään.

Kauniaisten Vihreät toteavat, että ruuhkamaksut ovat mahdollinen keino, mutta tällä hetkellä maksuille ei ole akuuttia tarvetta.

Muissakaan Uudenmaan kunnissa vastanneet puolueet eivät kannata ruuhkamaksujen käyttöönottoa.

Lue lisää: Ruuhkamaksuja vastustava kansalaisaloite sai heti kannatusvyöryn

Sipoon Vihreät toteavat, että ennen kuin ruuhkamaksut tulevat ajankohtaiseksi, pitää saada julkinen liikenne paremmin toimivaksi ja houkuttelevammaksi.

– Ruuhkamaksut olisivat käytännössä uusi työssäkäynnin vero. Sitä joutuisivat maksamaan erityisesti sellaiset ihmiset, jotka eivät voi tehdä etätöitä tai valita työaikojaan. Joukkoliikenne ei kata läheskään kaikkien liikkumistarpeita edes pääkaupunkiseudulla. Helsingissä helposti koetaan, että ruuhkamaksu ei koske helsinkiläisiä, minkä takia asiaa on helpompi kannattaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa Autoliiton kannan.

Lue lisää: Turkuun laadittu kilometri­verosuunnitelma paljastaa euroja, prosentteja ja autoilijoille suunniteltuja hinnankorotuksia – ”+0.10 €/km kaikille autoille”

Ruuhkamaksuista on keskusteltu muissakin kaupungeissa, minkä takia Autoliitto kysyi asiaa myös Turusta, Tampereelta ja Oulusta.

Turussa ruuhkamaksuja eivät kannata SDP, Keskusta eikä RKP. Vihreiden mielestä ruuhkamaksut pitäisi todennäköisesti ottaa käyttöön Turussa, jos löytyy teknisesti järkevä tapa niiden toteuttamiseksi.Tampereen Vihreät kannattaa liikenteen hinnoittelun selvittämistä osana liikennejärjestelmätyötä ja Oulun Vihreät eivät ole ottaneet asiaan kantaa. Oulussa Keskusta ja Liike Nyt ovat ottaneet kielteisen kannan ruuhkamaksuihin.

Kyselyn kaikki vastaukset löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/vaalit

Lue lisää: Tieyhdistys pelkää tilannetta, jossa jo rakennettu tieverkko ”joudutaan maksamaan uudelleen, kenties tiemaksuina”

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?