Alfa Romeo Giulietta kesti vain 20 minuuttia ajoa, kuudesti korjaamolle – lopulta paljastui erikoinen tieto - Autot - Ilta-Sanomat

Käytettynä ostettu Alfa Romeo kesti ajoa 20 minuuttia – kuudesti korjaamolle, kunnes paljastui erikoinen tieto

Kuluttaja pystyi ajamaan käytettynä ostetulla autolla vain 20 minuutta, kunnes vikavalo syttyi ensimmäisen kerran ja auton tehot katosivat.

Auton ostaneen henkilön pitkä pinna oli koetuksella.

31.5. 11:26 | Päivitetty 31.5. 14:32

Edessä oli tuskainen korjaamokierre.

Autoa korjattiin kaikkiaan kuusi kertaa neljän ja puolen kuukauden aikana ja korjaamokin vaihtui muutaman kerran, mutta Alfa Romeo Giuliettaa ei saatu kuntoon.

Kun myyjäliike ei ollut halukas palauttamaan autosta maksettua 8 989 euroa, suositti kuluttajariitalautakunta kaupan purkamista ja kauppahinnan palauttamista.

Näin tapahtumat etenivät ennen kuin kiista päätyi kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Auto oli otettu käyttöön 2011. Auto vaihtoi omistajaa marraskuussa 2019. Kaupantekohetkellä autolla oli ajettu 125 000 kilometriä.

Uudelle omistajalleen autosta ei iloa ollut. Auton hankkinut nainen haki ratkaisua ja vaati myyjältä kaupan purkua sekä tuhannen euron vahingonkorvausta, joka perustui ahtimen ja asennussarjan hankintaan.

Kun vikavalo syttyi ensimmäisen kerran, vei nainen auton myyjän kehotuksesta tutkittavaksi.

Tutkimus tarkoitti ainoastaan vikakoodien nollausta. Nainen sai autonsa takaisin ja 20 minuutin ajon jälkeen vikavalo jälleen loisti.

Nyt myyjä antoi neuvoksi viedä auto toiselle korjaamolle, jossa arveltiin vian olevan turbossa, mutta itse vika jäi edelleen hoitamatta.

Vuoden viimeisenä päivänä nainen vei auton myyjäliikkeeseen ja sai sijaisauton. Noin kuukausi kului, kunnes myyjäliike ilmoitti, että huohotinjärjestelmän korjaus riittää. Pajalla auto vietti seuraavat kolme viikkoa.

Valot vilkkuivat tiuhaan naisen ostamassa Alfa Romeossa. Arkistokuva.

Kuluttaja palautti sijaisauton ja sai omansa ajettavakseen. Ajoiloa kesti vain tutut 20 minuuttia, kun vikavalo taas paloi. Nainen sai myyjältä jälleen neuvoksi auton palauttamisen korjaamolle.

Kun oli kulunut pari viikkoa, nainen tiedusteli korjaamolta, mitä hänen italialaiselle mieliharmilleen nyt kuuluu. Selvisi, että auto otettaisiin työn alle muutaman päivän kuluttua.

Pari päivää odotettuaan nainen soitti jälleen korjaamolle, josta vastattiin, ettei autosta ole mitään tietoa, mutta heidän järjestelmästään löytyy varattu aika viime marraskuulta, jolloin autoon piti vianetsinnän jälkeen vaihtaa huohotinjärjestelmä. Oltiin palattu ikään kuin lähtöruutuun.

Vikavalo ilakoi jälleen.

Samalla kuluttajalle selvisi järisyttävä tieto, että autolle varattu marraskuinen remonttipäivä oli peruttu ja auto oli juuri samana päivänä myyty hänelle viallisena.

Giulietta korjattiin samassa korjaamossa, jossa se piti korjata jo marraskuussa. Maaliskuun alkupäivänä nainen haki autonsa, kun hän oli saanut korjaamolta ilmoituksen: ”Auto on kunnossa, sen voi noutaa.”

Mikään ei ollut muuttunut. 20 minuutin ajon jälkeen tehot hävisivät ja vikavalo ilakoi jälleen. Nainen sai edelliseltä omistajalta tiedon, että myyjäliike oli ostanut auton häneltä viallisena.

Yhtenä vaihtoehtona mietittiin jälleen turbon vaihtamista. Kuluttaja tilasi uuden ahtimen. Muutaman viikon kuluttua nainen ilmoitti myyjälle, ettei autoa saatu kuntoon ja vaati kaupan purkua. Hän oli vajaan viiden kuukauden aikana pystynyt ajamaan autolla 1 012 kilometriä.

Lue lisää: Näin voi käydä, kun ostaa noin 12 vuotta liikenteessä olleen auton – ostaja kirjasi uuvuttavan pitkän vikalistan heti kaupan jälkeen

Myyjä ei suostunut kaupan purkuun, mutta oli valmis maksamaan 599 euroa ahtimesta ja vaihtotyöstä. Vaatimukset vakuutusten, ajoneuvoverojen ja kilometrikorvausten osalta myyjäliike kiisti. Vaikka auto oli kuukausikaupalla korjaamolla, aika oli liikkeen mielestä kohtuullinen.

Lue lisää: Arvokkaan sähköauton ostanut nainen ei voinutkaan ladata työpaikkansa tolpasta – vaati myyjäliikkeeltä mojovaa palautusta

Kuluttajariitalautakunnan mielestä autossa oli heti kaupanteosta lähtien vikoja, jotka jäivät lopulta selvittämättä ja autossa oli kuluttajansuojalain tarkoittama virheellisyys.

Lautakunta suositti kaupan purkamista sekä 854 euron vahingonkorvauksen maksamista. Summassa on huomioitu 250 euron korvaus ylimääräisistä matkaluista. Lautakunnan toukokuinen ratkaisu on yksimielinen.

Lue lisää: Alfa Romeo Giulietta IS:n koeajossa

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?