Kuluvatko sähköautojen renkaat normaalia nopeammin? Suuri väärinkäsitys vai totuus?

Otsikon ensimmäiseen kysymykseen voi vastata ainakin kahdella tapaa.

Sähköauton rengastusta kannattaa pohtia muun muassa vierintävastuksen ja kulumisen kannalta. Myös vanteen kantavuus pitää huomioida.

1.6.2021 8:02

LähiTapiolan tiedotteen mukaan sähkö- ja hybridiauton omistajille saattaa tulla ikävänä yllätyksenä, että renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän hyvin nopeasti.

Sähkökäyttöisen auton painoa lisää akusto. Suuresta vääntömomentista ja painosta johtuen sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät joutuvat tavallista kovemmalle koetukselle.

– Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla.

– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen tuumailee.

Muun muassa rengasvalmistaja Goodyear on tutkinut renkaiden kulumistahtia. Se havaitsi, että perinteiset renkaat voivat kulua sähköautoissa jopa 30 prosenttia nopeammin kuin polttomoottoriautoissa. Siksi valmistaja on kehittänyt sähköautoja varten Electric Drive -renkaan, joka kestää tavallista paremmin voimakasta vääntöä ja suurta massaa.

Entä se vastakkainen käsitys? Google auki ja etsimään.

Esimerkiksi Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula on kumonnut käsityksen, että sähköautojen renkaat kuluisivat normaalia nopeammin.

Vaikka sähköautoissa on paljon tehoa ja vääntöä, ne eivät kuluta renkaita erityisen paljon, Liukkula arvioi. Vaikutus voi olla pikemmin päinvastainen.

– Nykyaikaisessa sähköautossa renkaat kuluvat vähemmän kuin perinteisellä polttomoottorilla varustetussa autossa. Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, Liukkula perusteli.

– Omassa Teslassani nastarenkaat kuluivat viime talvena 12 000 kilometrin ajolla reilusti alle yhden millimetrin, Liukkula sanoi pari vuotta sitten.

Onko siis mitään väliä, millaiset renkaat sähköautoon asentaa? Rengasvalmistaja Continentalin kommentti saattaa pitää sisällään sopuratkaisun: sähköautot vaativat erityisesti niille suunnitellut renkaat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?