Onko yksityiselle parkkifirmalle lähetettyjen valituksien käsittelijänä robotti? - Autot - Ilta-Sanomat

Onko yksityiselle parkkifirmalle lähetettyjen valituksien käsittelijänä robotti?

Pysäköintivalvontaa tarjoavan ParkkiPaten mukaan reklamaation tekemistä pidetään vaikeampana kuin mitä se todellisuudessa on Lisäksi asiakkaat epäilevät reklamaatioiden käsittelijäksi robotteja.

Pysäköinninvalvontaan sekä siihen kuuluviin jälkitoimiin kuten reklamointimahdollisuuksiin liittyy monenlaisia väärinkäsityksiä.

31.5. 10:20

Yhtiön mukaan osa autoilijoista on siinä luulossa, että valvontamaksusta valittaminen eli reklamointi on monimutkaista, koska toimenpiteen voi suorittaa ainoastaan kirjallisesti.

ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo, että reklamointi tapahtuu kirjallisessa muodossa autoilijan oman oikeusturvan takaamiseksi.

– Kirjallisen reklamaation jättäminen sujuu helposti netissä. Reklamaation voi tehdä esimerkiksi palvelujärjestelmästä, jonne autoilija voi kirjautua asianumerolla ja auton rekisterinumerolla. Reklamaatioprosessimme on luotu hyvin läpinäkyväksi autoilijalle. Valvojan virheestä johtuvat valvontamaksut luonnollisesti mitätöimme, Metsäranta kertoo.

Myös reklamaatioiden käsittelyyn liittyy Metsärannan mukaan vahvoja uskomuksia.

Vaikka pysäköinninvalvonta on monessa mielessä modernia toimintaa, reklamaatiot käsittelee kuitenkin asiaan perehtynyt ammattilainen, eikä esimerkiksi kansalaisten yllättävän usein todeksi kuvittelema robotti.

– Meillä on hyvin läpinäkyvä reklamaatioprosessi: autoilija näkee järjestelmästämme kaikki valvontamaksuun liittyvät tiedot ja kuvat. Hän siis näkee kaiken saman dokumentaation kuin reklamaation käsittelijäkin.

Suomen suurin pysäköintialan työllistäjä ParkkiPate Oy on toiminut alalla vuodesta 2010 lähtien

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?