Autotuojien pomo ehdottaa pyöräilijöille ja potku­lautailijoille promillerajoja, pakollista rekisteröintiä ja liikenne­vakuutusta

Miksi pyöräily- ja nyttemmin sähköpotkulautakulttuurimme on niin alkeellista? Miksi kännissä toikkarointi koetaan lähes kansalaisoikeudeksi, kysyy toimitusjohtaja Tero Kallio.

Tero Kallio ottaa vahvasti kantaa kevyen liikenteen ongelmiin.

28.5.2021 14:35

– Pyöräily kaupungissa on melko sukkela tapa taittaa matkaa. Se on epäilemättä myös ilmastoteko. Tämä ei kuitenkaan aseta spandex-pyöräilijää tai urbaania sähköpotkulautailijaa kanssaliikkujien yläpuolelle. Etenkään nyt, kun pyöräilijöiden määrä kasvaa ja sähköpyörien myötä nopeudet nousevat, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kirjoittaa Verkkouutisten julkaisemassa kolumnissa.

Kallion mukaan suomalainen pyöräilykulttuuri on saamassa yhä kaoottisempia piirteitä, minkä lisäksi esimerkiksi tankojuoppous on käytännössä yleisesti sallittua.

– Osa selityksestä löytyy lainsäädännöstä. Meillä nimittäin poliisi ei voi rangaista pelkästä päihtyneenä ajamisesta.

Ratkaisuksi ongelmiin Kallio esittää lainsäädäntöä, jonka nojalla kevyelle liikenteelle asetettaisiin promillerajat – sekä mahdollisesti myös rekisterikilpi- ja vakuutuspakko.

– Tätä (promillerajaa) on poliisikin vaatinut. Samalla on alennettava puuttumiskynnystä jalkakäytävällä ajamiseen ja puhallusratsiat on otettava viikonloppuiltaisin repertuaariin. Olisi myös harkittava sähköavusteisille pyörille pakollista rekisteröintiä ja liikennevakuuttamista, Kallio summaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?