Jesse osti Saksasta tuodun ”upeassa kunnossa olevan herkun” – Volvon todellinen tausta paljastui vasta internetin syövereistä - Autot - Ilta-Sanomat

Jesse osti Saksasta tuodun ”upeassa kunnossa olevan herkun” – Volvon todellinen tausta paljastui vasta internetin syövereistä

Mistä tiedät, ettei käytettynä maahan tuodulla autollasi ole kolarihistoriaa? Jessen ostaman Volvon kolarihistoria paljastui omatoimisen salapoliisityön jälkeen.

Volvolla oli ajettu Yhdysvalloissa kolari. Auton remontti olisi maksanut rapakon takana dollareissa noin 25 000 euroa. Kolarikuvat autosta kaupat tehnyt Jesse löysi internetin avulla yhdysvaltalaiselta huutokauppasivustolta. Kyseisestä kolarista ei myyjäliike kertonut ostajalle mitään.

24.5. 7:02

Eteläsuomalainen autoliike kertoi kolmekymppiselle uusmaalaiselle yrittäjälle, Jesselle, että Volvo XC60 -katumaasturi on tuotu Saksasta.

”Upeassa kunnossa oleva herkku merkkihistorialla,” myyjäliike mainosti autoa. Se oli saanut korkeintaan pienen tällin keulaansa. Sen vuoksi Saksassa oli vaihdettu puskuri ja konepelti.

Jesse teki kaupat ja osti auton yrityksensä nimiin.

Pettymys oli suuri, kun Jesselle selvisi vain päivä kaupanteon jälkeen, että autolla oli ajettu Yhdysvalloissa lunastukseen johtanut kolari, jonka korjauskuluiksi siellä arvioitiin noin 32 000 dollaria, alle 26 500 euroa.

Rapakon takana Volvoa ei paikattu, vaan auto oli myyty noin 21 500 eurolla ja rahdattu Liettuaan. Jessen kaivamien dokumenttien mukaan Liettuan autosepät arvioivat remontin hinnaksi noin 10 000 –15 000 euroa.

Lisäselvitysten myötä selvisi myös, että Volvo oli siirtynyt Liettuasta Saksaan 39 000 euron hintaan.

Kun Jesse alkoi auton historian valjettua tiedustella myyjäliikkeeltä auton huoltohistoriasta, hänelle vakuutettiin, että auto oli ollut 5 000 kilometrin ensihuollossa Saksassa ja siitä olisi dokumentit olemassa.

– Tieto tuntui erikoiselta, kun myöhemmin selvisi, että autolla oli ajettu kolari 9 500 mailin jälkeen USA:ssa. Miksiköhän auto olisi tuotu välillä Saksaan huollettavaksi, Jesse ihmetteli.

Jesse tiesi, että automyyjä valehteli hänelle. Hän oli heti asian selvittyä alkanut kysellä myyjäliikkeeltä dokumentteja autosta, mutta niitä myyjä ei jostain syystä toimittanut.

– Myyjälle oli varmasti yllätys, että olin löytänyt auton historiatiedot. Hän puhui itsensä pussiin muutamaan kertaan, kun juttelimme puhelimessa.

Auton todellisen historian selvittyä, Jesse yritti purkaa kauppaa, mutta myyjäliike teki selväksi, ettei kaupan purku tule kysymykseen. Jesse pääsi autosta eroon tekemällä kaupat liikkeen kanssa kalliimmasta, samanmallisesta Volvosta.

Kauppa jäi kaivelemaan nuorta yrittäjää. Hän päätti seurata, tulisiko sama Volvo jälleen Nettiauton sivuilla myyntiin ja millaisilla tiedoilla se tulisi.

Autosta on ollut alkuvuoden aikana kaksi myynti-ilmoitusta. Traficomin tietojen mukaan sen haltijana oli vielä äskettäin myyjäliikkeen palveluksessa oleva henkilö.

Auto on ollut jälleen viime päivinä myynnissä ja hintakin on likimain sama kuin se, jonka Jesse siitä maksoi joulun alla eli lähes 57 000 euroa.

Tietojen kaivaminen maailmalta Suomeen tuoduista käytetyistä autoista on mahdollista, mutta ei yksinkertaista. Seinä voi tulla vastaan piankin ja ostaja nielee tappionsa.

– Minulla oli varmasti tuuriakin. Löysin auton alustanumeron tiedot googlaamalla ja samalla löytyivät lunastustiedot ja valokuvatkin kolaroidusta Volvosta, Jesse kertoo.

Miksi käytettyjä autoja maahantuova iso eteläsuomalainen yritys tekee kauppaa edellä kerrotulla tavalla, Jesse kummastelee.

Liikkeen vuosittainen myynti on kymmeniä miljoonia euroja. Se tarkoittaa mahdollisesti tuhansia myytyjä autoja vuosittain.

– Voihan olla, että käytettyjä autoja tuova yrittäjä itsekin saattaa joutua huijatuksi ja pistää mokansa kiertämään. Yrityksillä on palveluksessaan käytettyjen autojen välittäjiä, jotka selvittävät autojen historian. Se ei kuitenkaan poista myyjäliikkeen vastuuta myymästään ajoneuvosta.

Volvon kolarivauriot korjattiin Liettuassa, josta saksalainen autoliike osti auton ja välitti edelleen Suomeen.

– Itse olen yrittäjä ja pyrkisin pitämään maksavasta asiakkaasta kiinni. Kaupasta jäi todella ikävä maku. Ei edes yritetty sovitella, mutta uhattiin oikeusjutulla.

– Saadun kohtelun jälkeen tuli mieleeni, että voiko automyyjän sanaan ylipäätään luottaa.

Jesse teki autokaupasta rikosilmoituksenkin, mutta se ei johtanut mihinkään. Hän sai vain tiedon, ettei ole syytä epäillä rikosta. Autokaupasta olisi voinut nostaa siviilijutun, jollaisia käräjäoikeudet ratkovat melko usein. Aikaa olisi voinut palaa pari vuotta ennen kuin lopullinen ratkaisu olisi tullut.

– Myyjäliikkeen tulisi antaa oikeat tiedot ostajalle. Kuka voi taata, että kyseisen Volvon turvatyynyt ovat ehjät ja kuka voi taata, että ennen 40 000 kilometrin määräaikaishuoltoa käytetyn tuontiauton muut huollot on tehty, jos huolto- ja muuta historiaa ei ole kerrottu rehellisesti.

Volvo on edelleen myynnissä. Jesse seuraa kiinnostuneena, minne se päätyy.

Jesse seuraa mielenkiinnolla mikä on Volvon kohtalo. Myynti-ilmoituksessa ei millään tavalla viitata todelliseen kolarihistoriaan. Viime päivinä ilmoitusta oli muutettu. Ilmaisu ”hyvällä historialla” oli pudotettu pois.

Ilta-Sanomat otti yhteyttä Volvon myyneeseen autoliikkeeseen. Myyjäliikkeen perustajiin kuuluva henkilö kertoi IS:lle, että virheellinen tieto Volvon kolarihistoriasta oli annettu auton ostajalle, koska yritys oli luottanut saksalaiselta välittäjältä saamiinsa tietoihin.

Yrittäjä kertoi, että liike myy parituhatta autoa vuosittain. Volvoa koskeva tapaus oli yrittäjän mukaan ainoa ongelmallinen viime vuonna.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?