Tieyhdistys pelkää tilannetta, jossa jo rakennettu tieverkko ”joudutaan maksamaan uudelleen, kenties tiemaksuina” - Autot - Ilta-Sanomat

Tieyhdistys pelkää tilannetta, jossa jo rakennettu tieverkko ”joudutaan maksamaan uudelleen, kenties tiemaksuina”

Suomen Tieyhdistyksen mukaan erilaisten tienkäyttömaksujen valmistelu sekä muut liikkumisen kustannuksiin suoraan vaikuttavat projektit tiivistävät nyt fossiilittoman liikenteen suunnitelman jännitysmomenttia.

Tieliikenne on kilometrisuoritteena mitattuna hallitseva liikennemuoto Suomessa maitse tapahtuvassa henkilöliikenteessä. Tästä liikenteestä valtaosa on henkilöautoilua.

11.5. 9:51

Jo vuodesta 1917 lähtien toimineessa Suomen Tieyhdistys ry:ssä jännitetään kevään lämmöstä huolimatta jo syksyä, jolloin pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen on tarkoitus päättää niin sanotun fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteiden toisesta ja kolmannesta vaiheesta.

Kyseisissä vaiheissa selvitetään muun muassa sitä, miten polttoaineiden hinnannousu vaikuttaisi eri toimialojen yrityksiin, tutkitaan sähköpolttoaineiden kustannusvaikutuksia sekä selvitetään myös uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista hintavaikutuksineen.

Lisäksi hallitus on jo päättänyt jatkaa fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua – siltä varalta, että voimassa oleva tavoite liikennepäästöjen puolittamisesta ei näyttäisikään syksyllä toteutuvan.

– Tiekarttaan liittyvä jännitysmomentti tiivistyy. Tieyhdistys on huolissaan siitä, tullaanko tiekartan vaiheiden myötä tilanteeseen, jossa suomalaiset maksavat jo kertaalleen rakennetun tieverkon uudelleen, kenties tiemaksuina, Suomen tieyhdistyksen Liisa-Maija Thompson kommentoi tilannetta sähköpostissa.

Hallituksen kolmivaiheisen suunnitelman tavoitteena on siis puolittaa liikenteen, erityisesti tieliikenteen, päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Thompsonin mukaan tieyhdistys pitää kuitenkin hyvänä, että tiekartassa on mukana myös niin sanottuja liikennejärjestelmätoimenpiteitä kuten esimerkiksi uusia ja kunnostettavia väyliä.

– Tieyhdistys on mielissään siitä, että väylien kunto ja kunnossapito on nostettu ensimmäisen vaiheen toimenpiteeksi. Valitettavasti toimenpide ei kuitenkaan näy riittävänä tienpidon rahoituksena 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Käytännössä tieyhdistystä kismittää rahoituksen ohella myös se, että suunnitelman toiseen ja kolmanteen vaiheeseen ei sisälly olemassa olevien teiden kunnostamista.

– Toivottavasti väylien kuntoon laittamiseen tullaan satsaamaan laajemmin kuin mitä liikennejärjestelmäsuunnitelma antaa ymmärtää. Nykyisten tieliikenteen väylien kuntoon laittaminen ja hyvä päivittäinen kunnossapito edistää ilmastokestävyyden lisäksi myös väylien turvallisuutta, kertoo Liisa-Maija Thompson.

– Olemassa olevan tieverkon vaikutus maan kansantaloudelle ja kilpailukyvylle on merkittävä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?