Käytetyn Ferrarin ostanut ehti ajaa 6 000 km – sitten lattialle ilmestyi öljyläikkä ja alkoi liki puolen vuoden odotus - Autot - Ilta-Sanomat

Käytetyn Ferrarin ostanut ehti ajaa 6 000 km – sitten lattialle ilmestyi öljyläikkä ja alkoi liki puolen vuoden odotus

Urheiluautoa himoinnut kansalainen päätti ostaa iäkkään Ferrarin keväällä 2018. Ensimmäinen vuosi tien päällä sujui hyvin.

Kiista syntyi Ferrari 360 Modenan remontista. Arkistokuvassa suunnilleen vastaava auto kuin kuluttajariitalautakunnan käsittelemässä tapauksessa.

13.5. 7:03

Noin 58 000 kilometriä ajetun punaisen menijän kauppahinta oli hulppeat 91 000 euroa.

Ensimmäisen vuoden aikana omistaja ajoi ostoksellaan noin 6 000 kilometriä. Talven auto oli korjaamohallissa, ja se otettiin ajoon toukokuun alussa, jolloin se kävi katsastuksessakin. Sitten hallin lattialle ilmestyi öljyläikkä, minkä jälkeen auto päätyi korjaamolle pitkäksi aikaa.

Lähes 20 vuoden ikäisen Ferrari 360 Modena -henkilöauton ostanut pettyi rajusti. Olihan edessä kesä ja ajo-odotukset korkealla.

Kesän ajonautinnot jäivät tyystin kokematta, sillä italialainen urheiluauto vietti toukokuusta syyskuuhun korjaamolla. Korjaamolaskun summaksi tuli noin 17 500 euroa.

Kuluttaja vaati myyjäliikkeeltä ensin 25 000 euron korvauksia remonteista sekä muista kuluista, ja myöhemmin hän vaati kaupan perumista. Omistaja piti kohtuuttomana, että auto oli viisi kuukautta remontissa, eivätkä sen jälkeenkään auton jarrut toimineet, eikä auto käynnistynyt.

Autoa korjattiin myyjäliikkeessä ja myös ulkopuolisessa liikkeessä. Ulkopuolinen korjaamo totesi, ettei auto käynnisty, ja kun se käynnistyy, niin liikkeellelähtö on raju ja nykivä.

Kun myyjäliike ei suostunut omistajan vaatimuksiin, vei omistaja kiistan kuluttajariitalautakuntaan.

Myyjäliikkeen mukaan kuluttaja ei ollut yhteistyöhaluinen. Liike on Ferrarin virallinen huoltopiste. Öljyvuotoinen auto olisi sen mielestä pitänyt toimittaa myyntipaikkaan tarkistettavaksi.

Osapuolet olivat erimielisiä takuusta. Liikkeen mielestä takuuta ei autolle ollut myönnetty, koska kyse on 20 vuoden ikäisestä erikoisajoneuvosta. Ostajan mielestä autolla oli vuoden takuu.

Myyjäliike oli ilmoittanut ostajalle, että auto on toimitettava vuosittain merkkiliikkeeseen huoltoon. Vuoden 2018 huolto ja jakohihnan vaihtaminen oli jätetty tekemättä.

Kun omistaja ilmoitti öljyvuodosta, oli myyjäliike kertomansa mukaan pyytänyt autoa vianmääritykseen ja vuosihuoltoon. Öljyvuodosta huolimatta omistaja oli käyttänyt autoa kuuden viikon ajan ja ajanut ainakin 80 kilometriä. Auto oli kuluttanut runsaasti öljyä.

Autolla oli lisäksi ajettu paha kolari. Myyjäliike huomautti, että kolarivaurioita ei korjattu merkkihuollossa.

Tavarantarkastaja tutki auton. Selvisi, että öljyn seassa oli jäähdytinnestettä. Lämmönvaihdin oli alkanut vuotaa nestettä öljyn sekaan.

Kampiakselin tiivisteestä valuva öljy viittasi tavarantarkastajan mukaan tiivisteen kovettumiseen ja kulumiseen. Molemmat viat johtuvat auton ikävuosista ja siitä, että kyseinen urheiluauto seisoo Suomen oloissa talvikauden käyttämättömänä.

 Osapuolet olivat erimielisiä takuusta.

Kuluttajariitalautakunta sai eteensä visaisen ongelman. Se muistutti, että kuluttajalla oli erikoisauto, ja silloin on syytä varautua korjauskustannuksiin, jotka ovat tavallista autoa korkeammat.

Auton vaihteisto oli jouduttu öljyvuotojen vuoksi uusimaan. Lautakunta piti mahdollisena, että vaihteisto oli rikkoutunut melko pian nestevuodon alettua. Lautakunnan saama selvitys oli vajavainen, eikä se antanut ratkaisusuositusta vaihteistoremontin kuluista eikä lämmönvaihtimen ja akselitiivisteen vuodoistakaan.

Maksutositteiden perusteella lautakunta totesi, että myyjäliikkeen tulee korvata 397,50 euroa auton korjaustöistä. Yksimielinen lautakunta ei antanut kuluttajan vaatimaa ratkaisua kaupan purkamisesta korkoineen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?