Joni, 27, pääsi ministeriön raatiin puhumaan autoilun ja yli 170 000 suomalaisen puolesta – nämä asiat hän nosti esiin - Autot - Ilta-Sanomat

Joni, 27, pääsi ministeriön raatiin puhumaan autoilun ja yli 170 000 suomalaisen puolesta – nämä asiat hän nosti esiin

Autoilun odotettavissa olevien veromuutosten tuorein uutinen on 32 hengen kansalaisraati, jonka hiljattain antamat näkemykset ja kehitysehdotukset liitetään osaksi pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen ilmastosuunnitelmaa.

Kansalaisraadissa edustettuna oli muun muassa Lapissa asuva 27-vuotias runsaasti autoileva Joni. Kuvassa tiemaisemaa Inarista.

7.5. 7:20

Raadin autoiluun liittyviin ilmastoehdotuksiin kuuluu muun muassa autoveron poistaminen ja ajoneuvoveron porrastaminen alueellisesti.

Mutta keitä nämä veromuutoksia esittäneet raatilaiset oikein ovat?

Ilta-Sanomat löysi heistä yhden, Lapissa asuvan 27-vuotiaan maanrakennusalalla työskentelevän Jonin, joka ei halua kertoa sukunimeään julkisuuteen.

Se kuitenkin tiedetään, että Joni valikoitui raatiin satunnaisotannan ja kiintiöinnin avulla – ainakin ikänsä, sukupuolensa, asuinpaikkansa ja koulutustaustansa vuoksi.

– Sain Turun yliopistolta kutsun ja ilmoittauduin halukkaaksi. Kutsu varmaan tuli, koska satun asustamaan Lapissa ja jonkinlainen korkeakoulutuskin on, Joni kertoo puhelimessa.

Jonkinlaista osviittaa Jonin mielipiteen painosta saa jakamalla esimerkiksi Suomen väkiluvun (5,5 miljoonaa) raatiin osallistuneiden määrällä eli luvulla 32.

Näin laskettuna Joni siis puhui raadissa yli 170 000 suomalaisen puolesta.

IS:n tiedossa ei kuitenkaan ole, miten raadin koonnut Turun yliopisto oli osallistujat lopulta tarkalleen valinnut ja keitä kaikkia Joni oli valittu lopulta edustamaan. Melko pienessä raadissa ”Lapin Joni” oli joka tapauksessa yksi heistä, jotka edustivat omalta osaltaan myös 3,78 miljoonaa ajokortillista suomalaista.

– Tosi pieni joukko meitä oli, kun ajattelee näinkin isoa lausumaa. Ihan tuuripeliähän se mukana oleminen oli, jos olisi vaikka jäänyt roskapostikansio avaamatta niin en olisi ollut mukana, Joni kertoo.

Raadin työtä Joni kuvaa pari päivää kestäneeksi melko aikaa vieväksi tapahtumaksi, jossa raatilaiset kuuntelivat ensin joukon alustuksia ja tutustuivat muun muassa hallituksen päästövähennyssuunnitelmien taustoihin.

Aiheeseen liittyvissä ryhmäkeskusteluissa Joni sai lausumaan läpi muun muassa maininnan autoveron poistosta.

– Ehdotin sitä mukaan ja sitten äänestettiin kaksi eri kertaa. Lopulta autoveron poisto hyväksyttiin lausumaan aika pienellä enemmistöllä, Joni kertoo.

– Polttoaineverotuksen nostoon ehdotin myös lausetta ”Fossiilisten polttoaineiden verotusta ei pitäisi nostaa, koska se osuu kaikkein kipeimmin pienituloisiin, joilla ei ole varaa vaihtaa sähköautoon, mutta jotka kuitenkin autoa tarvitsevat”. Raadin käsittelyssä ja enemmistön äänestettyä tähän kohtaan kuitenkin valitettavasti tuli muotoilu, että verotus voisi nousta tulevaisuudessa.

– Olisi kyllä ollut muitakin ehdotuksia, mutta niitä en saanut mukaan, koska raadin työ oli rajattu vain 14 valmiiksi kerrotun ilmastotoimenpiteen kommentointiin.

IS:n kysymykseen siitä, miten liikenteen päästövähennykset pitäisi Suomessa hoitaa, Joni vastaa vielä lopuksi näin:

– Koko liikennepolitiikkaa muutetaan nyt vääristä lähtökohdista eli ympäristökysymysten pohjalta. Itse katson, että veromuutosten sijaan suunnittelun pitäisi lähteä liikenteen sujuvuudesta, noin 40 000 kilometriä vuodessa ajava lappilaismies summaa.

Kansalaisraadin julkilausuma on ympäristöministeriön mukaan puntaroitu kansalaismielipide siitä, kuinka päästövähennykset voitaisiin toteuttaa siten, että ne ovat mahdollisimman vaikuttavia, mutta samalla kohtelisivat kansalaisia oikeudenmukaisesti.

Raadin tilasi käyttöönsä pääministeri Marinin vetämä ilmastopolitiikan pyöreä pöytä yhdessä ympäristöministeriön kanssa ja raadin toteuttivat Turun yliopiston tutkijat.

– Ei siinä (raadissa) tuntipalkoille päässyt, mutta suostuin mukaan koska pidän tätä tärkeänä asiana. En siis niinkään kansalaisraatia tai näitä ilmastotoimenpiteitä ylipäätään, mutta mietin, että jos minulla on pienikin mahdollisuus saada autoilijoiden kurittamista vähennettyä niin mukaan kannattaa lähteä. Ja kannatti!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?