Valtio ja kunnat aiotaan määrätä hankkimaan huomattava määrä sähköautoja – uusi laki voimaan jo kesällä

Hallitus ehdottaa säädettäväksi uutta lakia, joka lisäisi vähä- ja nollapäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisen puolen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa huomattavasti.

30.4.2021 11:45

Uusi elokuuksi voimaan astuvaksi kaavailtu laki koskisi esimerkiksi kuntien ja valtion ostamia ajoneuvoja ja liikennepalveluita kuten koulukuljetuksia, jätteiden keruuta, paikallisliikenteen bussipalveluiden ostoja ja Kelan kuljetuksia.

– Julkisissa hankinnoissa on panostettava entistä enemmän vähäpäästöisiin ajoneuvoihin ja palveluihin. Hallituksen esittämä laki on osa fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, jonka tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) sanoo ministeriönsä tiedotteessa.

Vastaavaa eli päästömääräyksiltään lähellekään näin tiukkaa julkisiin ajoneuvohankintoihin liittyvää lakia ei ole aiemmin ollut voimassa. Esityksen taustalla vaikuttaa EU:n direktiivi.

Vaatimukset on jaoteltu kolmeen ajoneuvoluokkaan

Vähä- ja nollapäästöisten hankintojen vähimmäisvaatimukset on jaoteltu uudessa laissa kolmeen eri ajoneuvoluokkaan eli henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot, kuorma-autot ja linja-autot sekä kahdelle hankinta-ajanjaksolle eli 2.8.2021–2025 ja 2026–2030.

– Esityksen myötä julkinen sektori toimii suunnannäyttäjänä liikenteen päästöjen vähentämisessä, Harakka jatkaa.

Käytännössä vaatimuksia sovellettaisiin, kun julkinen hankintayksikkö ostaa, vuokraa, leasing-vuokraa, maksaa osamaksulla tai ylipäätään hankkii liikennepalveluja.

Henkilöautot olisivat käytännössä täyssähkö- ja lataushybridiautoja

Ensimmäiseen luokkaan laissa kuuluisivat henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot, joiden CO2-päästöt saavat olla enintään 50 g/km vuoden 2025 loppuun asti ja 0 g/km vuodesta 2026 alkaen.

Käytännössä tämä tarkoittaa täyssähköautoja ja vuoden 2025 loppuun asti myös lataushybridejä, joita on siis jatkossa oltava vähintään 38,5 prosenttia julkisista henkilö- ja pakettiautoiluhankinnoista.

Toisessa ja kolmannessa luokassa puolestaan määritellään valtiolle ja kunnille hankittavat kuorma- ja linja-autot sekä näihin liittyvät ostopalvelut, joiden osalta ajoneuvojen kuljettava käytännössä biopolttoaineella, sähköllä, kaasulla tai vedyllä.

Kuorma-autojen osalta mainittuja pitää ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla olla 9 prosenttia ja toisella hankinta-ajanjaksolla 15 prosenttia.

Uusista linja-autoihin liittyvistä hankinnoista taas ensimmäisellä jaksolla 41 prosenttia ja toisella hankinta-ajanjaksolla 59 prosenttia on oltava ympäristöystävällisiä.

Poikkeuksia kourallinen

Kuorma-autoissa määräykset koskisivat kaikkia kuljetuksia, mutta linja-autoissa vain busseja, joissa on istumapaikkojen lisäksi seisomapaikkoja.

Uusi laki ei kuitenkaan koskisi kaukoliikenteen linja-autoja, maa- ja metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja eikä esimerkiksi kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja. Sääntelyä ei myöskään sovellettaisi esimerkiksi hälytysajoneuvoihin, asevoimien ajoneuvoihin ja rakennustyömaiden ajoneuvoihin.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?