Käytetyn matkailuauton ostaja kyllästyi homeen hajuun – vetosi myyjän lupauksiin, mutta sitten tuli tieto kuolemasta - Autot - Ilta-Sanomat

Käytetyn matkailuauton ostaja kyllästyi homeen hajuun – vetosi myyjän lupauksiin, mutta sitten tuli tieto kuolemasta

Kun matkailuautolla on ikää jo 33 vuotta ja ajokilometrejäkin takana 185 000, on ostajalla mietinnän paikka: ostaako vai olla ostamatta?

Matkailuauton rakenteista mitatut kosteuslukemat muistuttivat, ettei kaikki ollut kunnossa.­

3.5. 6:49

Rohkea karavaanari ei epäillyt Volkswagen Matkaajan kuntoa, vaan hän teki kaupat. Osto tapahtui vuotta sitten. Mies latoi tiskiin 5 500 euroa ja kierteli autollaan vuoden aikana noin 13 000 kilometriä.

Jonkin verran autossa oli laiteltavaa. Koska renkaat ja kaiuttimet sai asennetuksi 218 eurolla, pysyivät investointikulut kohtuullisen pieninä.

Kaunista kotimaata kiertäessään kuluttajan nenä haistoi jotain outoa ja tarkemmissa tutkimuksissa 33-vuotiaasta kärrystä löytyi hometta ja kosteusvaurioita.

Sisäilma oli lopulta niin tunkkaista, ettei omistaja voinut enää nauttia matkailun riemuista. Kosteutta löytyi katosta, sähkökaapista, alkovista ja ovesta. Vaurioista tehtiin kosteusmittaukset.

Matkailuauton myyneen yrityksen johtaja suostui korjauksiin veloituksetta, mutta ongelmat eivät poistuneet. Johtaja lupasi palata kaupan purkamiseen tarkastuksen jälkeen, mutta johtaja kuoli ja ongelma jäi ratkaisematta.

Vaurioita oli niin paljon, ettei auton korjaaminen tuntunut kannattavalta. Ostaja vaati kaupan purkamista ja rahojaan takaisin. Hän vaati myös kulujaan tekemistään hankinnoista, vakuutuksista ja veroista.

Myyjäliike muistutti, että kaupantekohetkellä autosta ei löytynyt hometta eikä muutakaan ongelmaa. Se myytiin siinä kunnossa, jossa auto oli. Mitään takuuta ostaja ei saanut. Myyjä epäili omistajan säilyttäneen autovanhusta väärin.

Uuden omistajan aikana autoa oli kolhittu. Katossa oli reikiä, joita siinä ei myyntihetkellä liikkeen mielestä ollut. Ongelmaksi myyjäliikkeen näkökulmasta tulivat myös menehtyneen johtajan lupaukset kolarikorjauksen laskutuksesta, sillä vainajan ja kuluttajan välisiä keskusteluja ei voitu vahvistaa.

Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimukset ja piti kaupan purkamista kohtuuttomana.

Kuluttajariitalautakunta totesi saman kuin myyjäliikekin: menehtyneen myyjäliikkeen johtajan ja kuluttajan keskustelujen sisältöä ei voinut selvittää.

Lautakunta muistutti, että kun autolla on ikää 33 vuotta, on ostajan syytä varautua korjauksiin, eikä kyse ole siitä, että autossa olisi virhe. Lautakunta päätteli, että osapuolilla oli ollut auton ikääntymisestä huolimatta tarkoitus sopia käyttökelpoisen auton kaupasta. Ostaja edellytti, ettei autossa ole käyttöä estävää kosteus- ja homehaitta.

Omistaja kertoi, että matkailuautossa haisi tunkkaiselta, eikä reissaaminen ollut hauskaa. Alkovin alaosassa oli runsaasti hometta.­

Kosteusmittausten ja valokuvien perusteella lautakunta totesi, että autossa oli homevaurioita eikä se ollut käyttökelpoinen. Autossa oli kuluttajansuojalain tarkoittama virhe.

Myyjäliikkeen tekemien korjausten jälkeenkin autosta mitattiin kosteusvaurioita. Lautakunta totesi, ettei autoa ole tarkoituksenmukaista korjata sen iän ja arvon huomioon ottaen.

Virhe oli merkittävä. Perusteet kaupan purkamiseen olivat olemassa ja lautakunta suositti purkamista yksimielisesti.

Kauppahinnasta on vähennettävä käyttöhyötynä 10 senttiä ajettua kilometriä kohti eli yhteensä 1 300 euroa.

Myyjäliikkeen on hyvitettävä lisäksi 218 euron kuluttajan hankkimista tarvikkeista sekä 100 euroa kosteusmittauksesta ja 100 euroa asiaan liittyvistä junamatkoista.

Ratkaisu annettiin huhtikuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?